Laura Ferreira Porto
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Laura Ferreira Porto
In winkels van Jumbo zijn momenteel geen producten van Mars en Nestlé te vinden. De onderhandelingen lopen spaak door zeer hoge prijsstijgingen.
Geen chocoladerepen van Mars of hondenvoeding van Pedigree in de winkelrekken bij Jumbo en al evenmin Nescafé of Nesquik. In het geval van de Mars-producten is dat het gevolg van prijsonderhandelingen die spaak gelopen zijn, bevestigt Jumbo. De prijsverhogingen zijn zo groot dat ze niet door te rekenen zijn aan de klant, wat voor de retailer te ver gaat. “Soms zijn prijsstijgingen onvermijdelijk, maar in dit geval zijn ze niet te verklaren", zegt Jumbo. Over de prijsonderhandelingen zijn verder geen details bekendgemaakt. Hoelang de maatregel duurt is niet bekend. Over onderlinge afspraken en onderhandelingen zegt Jumbo geen uitspraken te doen. Een woordvoerder van Mars zegt enkel dat het maken van akkoorden met supermarkten soms langer duurt dan verwacht. Volgens hem gaat het niet alleen om afspraken over de prijs, maar ook over leveringen, marketing en nieuwe producten. Ook producten van Nestlé kunnen minder of niet verkrijgbaar zijn bij de Nederlandse retailer, al is daarvoor nog geen reden gegeven. Nestlé laat weten dat de onderhandelingen nog gaande zijn, net als ieder jaar. Tot die gesprekken voorbij zijn, kan het bedrijf niets bekendmaken. Nestlé maakte vorig jaar 9 miljard euro winst, maar kondigde onlangs toch prijsverhogingen aan omdat ze vrezen voor hogere inkoopkosten in de toekomst. De fabrikant was vorig jaar ook al in conflict geraakt met Colruyt en Albert Heijn.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?