Jumbo
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Jumbo
Jumbo zet zijn nieuwe strategie verder en gooit nu ook zijn kantoororganisatie om. Hoeveel jobs er zullen verdwijnen is niet duidelijk. Daarnaast verwelkomt de keten twee nieuwe directeuren in zijn directieteam.
“Vandaag heb ik onze collega’s in Veghel verteld dat we gaan bouwen aan een nieuw, écht ander Jumbo kantoor waar ook een nieuwe manier van werken bij hoort. We gaan de organisatie optimaler inrichten om onze winkels en klanten - zowel fysiek als online - zo goed mogelijk te bedienen”, met die woorden kondigt CEO Ton Van Veen de grote veranderingen op het hoofdkantoor bij Jumbo aan op zijn LinkedIn-profiel. Jumbo is vorig jaar gestart met zijn nieuwe koers ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’ om zijn positie op de retailmarkt te verstevigen. De keten had namelijk al enkele jaren af te rekenen met tegenvallende winstcijfers. Zo daalde de winst vorig jaar nog tot 22 miljoen euro, 75% minder tegenover een jaar ervoor. Om het tij te keren investeerde de keten in een verbeterde winkelervaring, een beter en duurzamer assortiment en lagere prijzen. Een strategie die volgens Van Veen haar vruchten afwerpt: "Het aantal klanten groeit, de omzet stijgt en zowel de klant- als medewerkerstevredenheid vertonen al meerdere kwartalen op rij een stijgende trend." Daarom is het volgens de CEO tijd voor een volgende stap: een nieuwe kantoororganisatie, waar ook een andere manier van werken bijhoudt.
Concreet zal de nieuwe kantoororganisatie de winkels vanuit drie focusgebieden ondersteunen: klant, kanaal en assortiment, met daaromheen een drietal ondersteunende functies: Finance, IT en HR. Dit leidt tot een fundamenteel andere manier van organiseren en werken, en daarmee ook tot een andere opzet van de organisatie. In de gewijzigde opzet van de organisatie is elk directielid verantwoordelijk voor een focusgebied. Daarbij treden twee nieuwe directeuren toe tot het directieteam: Wibo van Wijk is benoemd als inkoopdirecteur vanwege de toegenomen strategische focus op inkoop na de toetreding van Jumbo tot de internationale inkooporganisaties Everest en Epic Partners. Daarnaast benoemt Jumbo Jurrie van Rooijen tot IT directeur. Jurrie is nieuw binnen de Jumbo organisatie, maar heeft een uitgebreide ervaring in diverse IT management- en directierollen, waaronder 13 jaar als CTO bij bol.com.
"In de afgelopen jaren zijn we flink gegroeid, waardoor onze organisatie complexer is geworden. Wij willen ook op kantoor ondernemend en slagvaardig zijn en dat is temeer nodig vanwege de huidige retailcontext waarin businessmodellen steeds meer onder druk staan", verduidelijkt de CEO. "We willen een ongecompliceerd en efficiënt Jumbokantoor in afgeslankte vorm creëren. Dat het aantal medewerkers hierbij zal afnemen, is helaas onvermijdelijk. Het exact aantal arbeidsplaatsen dat vervalt, communiceren we in een volgende fase." Jumbo benadrukt wel dat het vormgeven van de nieuwe organisatie zal gebeuren in samenwerking met collega’s, de Jumbo Ondernemingsraad, de winkelorganisatie en de Ondernemersvereniging Jumbo (OVJ). Nog voor de zomer wil de retailer het uitgewerkte ontwerp finaal hebben en, na goedkeuring door de Ondernemingsraad, zo snel mogelijk na de zomer te starten met implementatie ervan.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?