Jumbo bereidt zich voor om de activiteiten van haar restaurantformule La Place onder te brengen in een zelfstandige joint venture waarin de keten zelf en haar franchisepartner Vermaat medeaandeelhouder worden.

Restaurantketen La Place, dat ook actief is in foodservice en sinds 2016 deel uitmaakt van de Jumbo Groep, kondigde maandag aan als zelfstandige organisatie verder te willen gaan, aldus de Nederlandse retailer. “Na een strategische heroverweging is Koninklijke Jumbo Food Groep voornemens de activiteiten van deze succesvolle foodservice formule onder te brengen in een zelfstandige joint venture waarin Koninklijke Jumbo Food Groep en Vermaat de potentiële aandeelhouders zullen zijn”, schrijft de retailer onder meer in haar verklaring. Het bedrijf voegt er ook aan toe dat het de exclusieve rechten behoudt om La Place producten in zijn supermarkten aan te bieden.

Strategische heroriëntatie

“La Place had een goed jaar in 2023 (...) De omzet en winstbijdrage keerden terug naar het niveau van voor Covid (en) we verwelkomden een groeiend aantal klanten,” zei Ton van Veen, CEO van de Nederlandse supermarktketen, in een verklaring. “Nu Jumbo haar strategische richting verfijnt, is de tijd rijp voor La Place om de volgende stap te zetten. Door La Place te verzelfstandigen geven we de organisatie nog meer ruimte om zich met de juiste kennis en expertise verder te ontwikkelen.”

“Deze strategische beslissing is in lijn met onze positionering en expansie ambities”, aldus Rick Zeelen, CEO van Vermaat. “Wij zijn franchisenemer van 41 La Place restaurants en zullen dat ook blijven onder de voorgestelde regeling. Ik ben verheugd dat we als medeaandeelhouder in de toekomstige joint venture de groeiambities van La Place kunnen voortzetten door klanten een vers assortiment in deze restaurantformule te bieden.” Het besluit is nu afhankelijk van het advies van de ondernemingsraden en de goedkeuring van de relevante mededingingsautoriteiten. Financiële details worden niet bekendgemaakt.