iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
België is en blijft een land van enthousiaste kaasliefhebbers. Maar smaken en eetgewoonten blijven evolueren, zo blijkt uit de cijfers van de afgelopen vijf jaar. En ook waar we onze kaas kopen, zit in volle evolutie.
De voor winkeliers redelijk belangrijke kaasmarkt was de afgelopen jaren, zoals vele andere retailcategorieën, behoorlijk volatiel. Het vele thuiszitten in 2020 – coronalockdowns, thuiswerk en andere nieuwigheden – leidde voor heel veel voedingswaren tot een groter thuisverbruik in dat jaar. Voor kaas was die groei in thuisverbruik 12%, zo blijkt uit de cijfers die marktonderzoeksbureau GfK België aan VLAM rapporteerde. In 2021 was er weliswaar een lichte terugval met 3%, maar het thuisverbruik van 12,4 kg per capita in 2021 lag nog steeds een stuk hoger dan de 11,5 kg per capita in 2019. En wat met 2022? “De lockdowns hebben duidelijk bijgedragen tot de ontwikkeling van de categorie op lange termijn”, stelt Sylvie Quertainmont, marketing director bij Lactalis. “Vooral verse kazen zoals mozzarella en feta zijn veelbelovend voor groei. Op Year-to-date P8 2022 zijn de Italiaanse verse kazen met 25% in waarde gestegen ten opzichte van 2019, en de feta zelfs met 39%.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?