- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Bij pakjesleverancier PostNL zijn door de sociale inspectie inbreuken vastgesteld op zwartwerk en deeltijds werk. Volgens een onderzoeksjournalist is er ook sprake van kinderarbeid en uitbuiting. Een teken aan de wand voor de sector?
Bij een inval in een depot van PostNL werden tientallen gevallen van sociale fraude vastgesteld. Eén koerier moest 494 pakjes leveren tijdens een werkdag van maar liefst 16 uur. Onderaannemers schakelen volgens een onderzoeksjournalist van Het Laatste Nieuws en VTM zelfs kinderen van 13 en 14 jaar in. Het gerecht verzegelde het depot van PostNL in Wommelgem (Antwerpen). “Sommige onderaannemers zeggen dat ze amper 1 euro per pakket ontvangen. Net omdat ze zelf zo weinig verdienen, bieden ze werkkrachten de mogelijkheid aan om bij te verdienen in het zwart”, aldus journalist Joppe Nuyts, die wekenlang undercover ging. De koeriers moesten ellenlange dagen kloppen en regelmatig meer dan 450 bestellingen per dag doen, klinkt het. Volgens Nuyts worden er ook kinderen ingeschakeld. “Voor 4 euro per uur moeten ze soms meer dan tien uur aan een stuk aan een hels tempo pakjes ronddragen. Het gaat om kinderen, sommigen zijn amper 13 of 14.”
PostNL is al enige tijd aan een opmars bezig in ons land. Het bouwde zijn aanwezigheid gestaag uit en werd een zeer geduchte concurrent voor Bpost. De wanpraktijken bij PostNL zorgen volgens betrokkenen voor oneerlijke concurrentie met bedrijven die wel kiezen voor aanvaardbare arbeidsvoorwaarden. Toch is het al langer geen geheim dat e-commerce het moeilijk heeft om rendabel te zijn, zelfs in een periode waarin de populariteit ervan fors toegenomen is. Zeker in een context waar de concurrentie hoog is en grote spelers als Amazon en Zalando de prijsdruk in de markt opdrijven, is winst maken heel moeilijk. Gratis leveren en gratis retourneren kost veel bedrijven handenvol geld, maar ze moeten meegaan in die bikkelharde logica om te overleven.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?