- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Weight Watchers hapt naar adem: de beurswaarde daalt, minder mensen volgen een dieet. Hoe kan dat, als mensen zich bewuster zijn van hun gezondheid?
WW International – zoals de nieuwe naam van Weight Watchers luidt - zag het niet aankomen: het aantal mensen dat bij hen een dieet volgt, daalt van 5 miljoen naar 4,9 miljoen eind juni van dit jaar. De verkoop van dieetproducten zakte met 6,9 procent. Prompt zakte ook de beurswaarde van het bedrijf in elkaar: er was een val van 27 procent. De plotse evolutie wekte verbazing, niet alleen bij het bedrijf zelf: iedereen was er zeker van dat alles wat met gezonde voeding en beweging te maken heeft de wind in de zeilen heeft. Veel mensen hebben ‘coronakilo’s’ gekweekt, extra gewicht ten gevolge van de lockdowns, maar die zouden na de crisis opnieuw weg gewerkt worden, dachten velen. Winst voor Weight Watchers, dus. De redenering klopte maar deels: in het eerste kwartaal van het jaar steeg het aantal mensen dat een WW-dieet volgde van 4,4 miljoen naar 5 miljoen. Alleen werd de daling veel eerder dan verwacht opnieuw ingezet.
Volgens ceo Mindy Grossman blijkt uit onderzoek dat er bij consumenten een zekere dieetmoeheid is. “Hoewel mensen erkennen dat ze beter zouden diëten en fitnessen, toont ons recent onderzoek aan dat ze op dit moment meer behoefte hebben met vrienden en familie samen te zijn. Ze willen hun dieet op pauze zetten”, zei ze vorige week op een analistenvergadering. Ze gaf aan dat consumenten er minder mee inzitten wat ze eten, nu ze opnieuw buiten durven te komen. Ze zei nog dat die trend de hele dieet- en wellnesssector treft, maar daar bestaat twijfel over. Er zijn andere dieetbedrijven die ondanks haar uitleg beter standhouden. De klap op de beurs is vooral voor rijke Belg Eric Wittouck een onverwachte tegenslag. Hij heeft 22 procent van de aandelen van het dieetbedrijf. In de voorbije dagen daalde het aandeel van WW International nog verder.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?