- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
FMCG-gigant Nestlé boekte in het eerste kwartaal van dit jaar 4,2% meer omzet (op organischa basis). Die groei ligt in lijn met de verwachtingen, maar is wel de kleinste in vijf jaar voor het bedrijf.
De organische groei van +4,2% werd bovendien sterk afgeremd door de sterke Zwitserse frank. Inclusief de effecten van de wisselkoersen was er zelfs een omzetdaling van -5,1%. De omzet klokte in Q1 af op 20,8 miljard CHF (17,1 miljard euro). Al bij al is dit de kleinste groei van Nestlé sinds 2009.
Vooral in Europa heeft Nestlé het moeilijk. Daar boekte het bedrijf een omzet van 3,53 miljard CHF, een organische omzetdaling van -0,8%. Nestlé wijst vooral op de hoge prijzendruk in het continent. Het bedrijf zegt dat er “bemoedigende tekenen van herstel” zijn in Spanje en Portugal, maar dat Frankrijk, Duitsland en het VK een trage start kenden. In Oost-Europa is er een groei, maar heeft de politieke instabiliteit van de regio wel een invloed op de resultaten.
Volgens Paul Bulcke, CEO van Nestlé, liggen deze cijfers in lijn met de verwachtingen. “Onze organische groei in de eerste maanden van het jaar was in lijn met onze verwachtingen, en werd eerder door volume dan door prijs gedreven. De voortdurende uitrol van nieuwe producten, en een goede uitvoering ervan hebben de groei in moeilijke markten behouden. We zullen blijven innoveren, om onze merken verder te versterken”.
De vooruitzichten voor 2014 blijven dan ook behouden. “We bevestigen onze vooruitzichten voor het hele jaar: het beter doen dan de markt in de tweede jaarhelft, een autonome groei van 5%”, zei Bulcke. Hij verwacht wel dat de Zwitserse frank een negatief effect zal blijven hebben op de Nestlé-cijfers.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?