- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Koffie in porties, vooral gestimuleerd door de Nespresso- en Dolce Gusto-capsules, maakt koffie steeds meer tot een premiumproduct. Ondanks een daling van het totale verkochte volume tijdens het afgelopen jaar, is de omzet van het koffiesegment met 5,7% gestegen, mede dankzij een prijsstijging van 13,2%!
De oorzaak van deze geleidelijke premiumisering ligt in één trend: single serve. Vandaag verbruiken de Belgen meer pads en capsules dan goede oude filterkoffie. Deze rage voor single serve wordt dit jaar opnieuw bevestigd met een groei in omzet van 5,7% (Nielsen-cijfers op jaarbasis, eind juli 2021), ook al zijn de volumes met 7,3% gedaald! De prijs alleen al is het afgelopen jaar met 13,2% gestegen. Het moet gezegd dat de prijs per kilo van pads en capsules veel hoger ligt dan die van gemalen koffie. Gemalen koffie begint meestal bij iets meer dan 7 euro per kilo, voor Colruyts Graindor bijvoorbeeld, en verdubbelt voor nationale merken zoals Douwe Egberts gemalen koffie. Single serve-pads kosten ongeveer 15 euro per kilo, terwijl capsules 45 euro per kilo of meer kunnen kosten. Kortom: hoe meer de consument overschakelt op één portie, hoe duurder de prijs per kopje.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?