- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Over een paar jaar is het bonensegment misschien geen nichemarkt meer. De laatste twaalf maanden groeide het segment namelijk met 17% in volume, waardoor het marktaandeel afklokt op 13%.
“Over de laatste twaalf maanden bedraagt het marktaandeel van bonen in de totale categorie 13%”, zegt Simon Mailleux voor JDE. “Het is met 17% in volume gegroeid. Deze rage kan met name worden verklaard door de sluiting van de cafés tijdens de gezondheidscrisis, en het feit dat de consument deze ervaring thuis wilde voortzetten.” Deze rage is duidelijk in het voordeel van de merken die al sterk waren in dit segment, zoals Lavazza, dat een totale groei in de koffiecategorie rapporteerde van 30% (Nielsen Open Market YTD Week 30). “We realiseren een zeer sterke groei van 55% in het bonensegment in YTD”, zegt Nathalie Scheldeman voor Pietercil Lavazza. De voor dit artikel geïnterviewde deskundigen leggen uit dat sommige consumenten op zoek zijn naar meer kwaliteit en verfijndere smaken. Eric Senger, voor Charles Liégeois, zegt dat “het bedrijf in het afgelopen jaar een groei van 25% heeft gerealiseerd”. Gezien de populariteit gaat het merk Jacqmotte, dat eigendom is van Jacobs Douwe Egberts, zich dit jaar toeleggen op het aanbieden van meer granen. “Met Jacqmotte lanceren we volgende maand ons nieuwe platform, ‘Quality takes time’, dat de consument aanmoedigt om de tijd te nemen en de kwaliteit van koffiebonen en gemalen koffie te herontdekken”, besluit Simon Mailleux voor JDE.
Dit artikel komt uit de september editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?