Gondola
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Gondola
2022 was een historisch jaar. Door de oorlog in Oekraïne, maar ook om een andere reden, zegt Tom Simonts, financieel econoom bij KBC. “We hebben voor het eerst in 30 jaar renteverhogingen meegemaakt. De vorige keer dat dat gebeurde, was er enorme paniek, nu vinden we het normaal.”
Het voorbije jaar stond in het teken van de stijgende energieprijzen en de hoge inflatie, maar voor Tom Simonts is dat niet het belangrijkste wat er in 2022 gebeurd is. “Er is heel veel media-aandacht geweest voor dingen die natuurlijk wel een impact gehad hebben: Oekraïne, de coronacrisis die blijft duren in China, geopolitieke spanningen, you name it. Begrijpelijk, maar als je puur naar de cijfers kijkt, dan moet je dat nuanceren. We hebben een jaar gehad met een geleidelijke economische vertraging. De eerste helft van 2022 hebben we economisch goed standgehouden, ondanks alle supplychain- en leveringsproblemen. Gemiddeld viel dat heel goed mee, gezinnen hebben een goeie spaarbuffer aangelegd. Je ziet wel een verschuiving naar goedkopere producten, maar we merken dat mensen niet willen afgeven op ‘affordable luxury’, dat is het laatste dat ze willen opgeven. Je kan wel eens minder op restaurant of naar de cinema gaan, maar voor een goeie wijn wordt er wel nog geld uitgegeven.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?