iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De categorie etnische producten blijft ook in moeilijke tijden overeind. Vooral de Mexicaanse en oosterse keuken, met nieuwe invloeden vanuit Korea en Japan, zorgen voor groei.
Aziatisch, Mexicaans, Turks, Japans, Koreaans … het aanbod aan etnische producten dat terug te vinden is in de Belgische supermarkten wordt steeds groter. Bovendien laten steeds meer consumenten zich verleiden door deze exotische smaken en raken de verschillende wereldkeukens meer ingeburgerd in ons eetpatroon. “Data van Foodservice Alliance tonen aan dat etnische voeding en fastfood in de lift zitten. Je ziet meer variatie op menukaarten, met de alomtegenwoordige pokébowls, falafelburgers en andere nieuwigheden”, getuigt Hanne Peeters, brand manager smaakmakers bij Products and Brands Group (P&B Group). Colruyt bevestigt dat de categorie het afgelopen jaar goed scoorde en nog steeds een groei optekent. “We schatten in dat de categorie nog een hoog groeipotentieel heeft. De wereldkeuken doet het al een tijdje goed, en sinds de coronapandemie hebben we gezien dat deze productcategorie een extra boost heeft gekregen door de zoektocht naar variatie op de menu’s en de zoektocht naar een beetje exotisme in een jaar dat in het teken stond van staycation”, vertelt Hanne Poppe, woordvoerster bij Colruyt. Volgens Pietercil kende de categorie na corona een groei van 50% in waarde. “Nu bedraagt die nog steeds +43%, wat gigantisch is in vergelijking met precorona”, aldus Gregory Cauwe, senior brand & category manager bij Pietercil.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?