- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Belgische zuivelindustrie boekte vorig jaar bijna 18% minder omzet dan in 2014. Een verlies dat vooral te wijten is aan de lage melkprijzen, zegt de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie (BCZ).
Door het wegvallen van de quota wordt er vooral in de EU veel meer melk geproduceerd. Deze combinatie van een sterk gestegen aanbod met een lagere vraag zorgde vorig jaar voor een ontwrichting van de markt. De Belgische zuivelindustrie had gelukkig extra geïnvesteerd om alle melk te kunnen verwerken. De extra melk ging in 2015 vooral naar kaas (+ 22%), boter, melkdranken en verse zuivelproducten. In totaal verwerkte de Belgische zuivelindustrie in 2015 zo 3% meer melk (4.100 miljoen liter), maar de omzet ging wel sterk achteruit.
De zuivelindustrie boekte in 2015 een omzet van 4,4 miljard euro, een cijfer dat 17,7% lager ligt dan een jaar eerder. “De daling van de omzet heeft vooral te maken met de evolutie van de prijzen die nog sterker daalden , namelijk met ruim 20%”, klinkt het bij sectororganisatie BCZ.
Er zijn er gelukkig ook enkele lichtpuntjes op de zuivelmarkt. De productie in Zuid-Amerika en in Oceanië is gedaald, de uitvoer naar China leeft terug op, het verbruik van zuivel in de USA neemt sterk toe, de noteringen van boter zijn gestegen. Maar deze prille positieve signalen zijn op zich niet sterk genoeg om de zuivelmarkt fundamenteel te laten herstellen, klinkt het.
De BCZ pleit daarom voor een productiestop. “Een tijdelijke vermindering van de productie in Europa is nodig vooraleer we van een wezenlijke verbetering kunnen spreken. Wanneer de markt zou hernemen dan zal dit zich zoals steeds pas enkele maanden vertalen in betere melkprijzen.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?