Libeert
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Libeert
Met Sinterklaas en de eindejaarsfeesten komen er topmomenten aan voor chocolatier Libeert. De Belgische marktleider in chocoladefiguren viert dit jaar zijn 100ste verjaardag. Co-CEO’s Lily en Georges Libeert vertellen in een driedelige reeks hoe het familiebedrijf kwaliteitsvolle traditie verbindt met duurzaamheid en innovatie. Met (h)eerlijke chocolade als resultaat.
Kennis van zaken gekoppeld aan bezieling is wat Libeert dit jaar precies een eeuw drijft. "Onze overgrootvader is in 1923 met zijn winkel gestart. Wij zetten zijn passie voor chocolade voort", legt Lily Libeert uit. "Een glimlach creëren is onze missie, en dat doen we met ons Belgisch erfgoed: heerlijke chocolade."
Die passie en zin voor kwaliteit hebben Libeert met 29% het Belgische marktleiderschap in sintchocoladefiguren opgeleverd. Daarnaast is de chocolatier uit Komen gespecialiseerd in de ontwikkeling van private brands in de categorie tabletten. Ook buiten de landsgrenzen is Libeert een succes. "Belgische chocolade is erfgoed met wereldfaam", weet Georges Libeert. "Wij exporteren onze chocolade ondertussen naar Nederland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en zelfs Australië. En sinds vorig jaar voeren we ook uit naar de Verenigde Staten."
Ondanks de groei en de ambities is Libeert nog altijd een gemoedelijk familiebedrijf. Naast co-CEO’s Lily en Georges stapten ook broer Jerome, als beheerder van de operations, en oudste zus Désirée, als HR-verantwoordelijke, in het verhaal. "Wij zijn een familiebedrijf voor familiemomenten", zegt Lily Libeert.
Voor chocolatier Libeert breken er bijzonder drukke periodes aan. Sinterklaas, de eindejaarsfeesten en een tijdje later Pasen zijn traditioneel topmomenten voor chocolade en al zeker chocoladefiguren. "Het is belangrijk om het sintseizoen vroeg genoeg aan te vatten en niet op het laatste moment", zegt Lily Libeert, die samen met haar broer Georges co-CEO van het familiebedrijf is en zich toelegt op sales en marketing. "De consument komt nu al in de sfeer en neemt sneller cross-sellingproducten mee. Daarom hechten wij veel belang aan onze displays met chocoladefiguren die de winkel in een feestelijke sfeer brengen, ook als de retailer nog geen seizoendecoratie heeft geplaatst."
"Seizoensgebonden artikelen vragen een bijzondere knowhow in de hele productielijn en de service aan de klant", bevestigt Georges Libeert, die zich toespitst op de operations en supply chain. "Dit zijn belangrijke momenten voor de retail, maar we moeten ook goed monitoren voor de retail." Die knowhow heeft Libeert, en dat zorgt voor een win-winsituatie bij de chocolatier én de retailer.
Traditie en innovatie gaan hand in hand bij Libeert. Overgrootvader Joseph ging creatief aan de slag met chocolade, en dat is precies wat ook zijn achterkleinkinderen doen. “Wij blijven trends opvolgen en creëren ook zelf nieuwigheden. Zo brengen we volgend jaar paaseieren met de populaire smaak cookies-and-cream op de markt”, vertelt Georges Libeert. “Ook nieuw is de Hot Chocolate Bomb, die van chocolademelk drinken een heel nieuwe beleving maakt”, vervolgt Lily Libeert. “We vinden het ook belangrijk om die knowhow en innovatiekracht in huis te hebben. Daarom werken we met eigen specialisten en dedicated partners om telkens naar een volgend niveau te gaan."
“Elke generatie voegt iets toe aan het familiebedrijf, onze generatie voegt duurzaamheid toe”, besluit Lily Libeert. “Onze productie loopt voor 100% op groene energie afkomstig van windmolens, zonnepaneelparken of warmtekrachtontkoppeling”, legt Georges Libeert uit. “Ook hebben we in 2017 het initiatief Beyond Chocolate onderschreven. Daarmee engageren we ons om tegen 2025 enkel duurzame chocolade te verwerken en verkopen.”
De eeuweling Libeert staat dus niet alleen voor heerlijke chocolade, maar ook voor eerlijke chocolade.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?