- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De omzet van supermarketen Carrefour in ons land viel het afgelopen kwartaal 0,4% lager uit dan in het vierde kwartaal van vorig jaar. Ons land is daarmee één van de slechts presterende regio's voor de wereldwijde retailer.
De groep Carrefour boekte in Q4/2015 een omzet van 22,4 miljard euro, goed voor een omzetstijging van 2,1%. Dat cijfer wordt vooral gehaald door buitenlandse markten die samen 3,6% groeien. Vooral in Spanje (+2,5%), Italië (+3,5%) en Latijns Amerika (+11,7%) noteerde de retailer positieve cijfers. Op de Aziatische markten was er dan weer een scherpe omzetdaling van 10,3%. De enige andere regio die achteruit gaat is België, waar de omzet van Carrefour 0,4% daalt.
In thuismarkt Frankrijk groeit Carrefour alweer, maar moet de retailer zich wel tevreden stellen met een bescheiden +0,2% (like-for-like). Terwijl de supermarkten (1,5%) en conveniencewinkels (+1,1%) nog groeien, tekenen de hypermarkten (waarvan er in Frankrijk veel meer zijn) een omzetdaling van 0,7% op. Het zachte winterweer heeft een erg negatieve impact gehad op de non-foodverkopen, klinkt het bij Carrefour.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?