Lidl België stopt twee tests rond e-commerce
- Lidl zet test met thuisleveringsdienst in Gent stop
- Ook test met afhaalpunten stopgezet
Lidl in België heeft de proef met thuisbezorging beëindigd. Ruim een jaar lang werden in Gent onder de naam ‘Simpl’ boodschappen met de fiets afgeleverd. Ook een test met afhaalpunten werd stopgezet.
Sinds begin vorig jaar werkte Lidl samenen met fietskoerierdienst Cargo Velo om producten aan huis te bezorgen. Aanvankelijk gebeurde dat gratis, daarna werd 2,99 euro aangerekend voor thuislevering. Het leveringsgebied van Simpl bleef beperkt tot een straal van drie kilometer rond het historische centrum van de stad. Honderden gezinnen namen eraan deel. In mei zei de supermarktketen nog dat de proef zo'n succes was, dat ze Simpl naar meer steden wilde gaan uitbreiden. In bijna een halfjaar tijd waren er ruim 25.000 boodschappen bezorgd. Goed voor zo'n 15.000 kilometer zonder CO2-uitstoot, klonk het toen.
Vandaag zegt woordvoerster Isabelle Colbrandt dat het nog te vroeg is om te zeggen of het project definitief stopgezet wordt. “We hebben een heleboel data verzameld en we gaan nu bekijken wat we daarmee kunnen aanvangen. We moeten nu kijken of het de moeite waard is om het ook in andere steden te bekijken en of er andere mogelijkheden zijn.” Tegelijk liep er bij Lidl een testproject rond het afhalen van online bestellingen in twee winkels. Ook die test werd stopgezet. “Ook daar zijn de resultaten niet slecht, maar moeten we bekijken hoe we het precies kunnen aanpakken, of het naar alle winkels uit te breiden is en of er andere mogelijkheden zijn”, aldus Isabelle Colbrandt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?