Lidl, dat zich reeds inzet voor duurzaamheid, lanceert een campagne om een duurzaam product te verbinden met een lage prijs. 

Vorig jaar publiceerden we een interview met Philippe Weiler, ondertussen voormalig duurzaamheidsmanager van Lidl, die zei dat mensen de neiging hebben de prijs voorrang te geven boven duurzaamheid. Lidl versterkt dit idee met de "ZAAM"-campagne. De bedoeling is om de consument ervan bewust te maken dat een duurzaam product niet per se duur moet zijn, vandaar dat ze het woord ‘duur’ schrappen uit duurzaam. "Wij zijn ons er ten volle van bewust dat onze planeet onder druk staat en Lidl blijft daar niet blind voor", onderstreept Julien Wathieu, woordvoerder van Lidl. "Deze producten hoeven niet altijd duurder te zijn dan andere, en daarom beperken wij ons nu tot ZAAM. Als supermarktketen willen wij onze verantwoordelijkheid nemen. Zo is 95´% van ons visassortiment duurzaam en bovendien bieden we sinds 2017 als eerste (en tot nu toe enige) Belgische retailer uitsluitend vers varkensvlees met het Nederlandse Beter Leven-keurmerk aan in de koeling. We willen zoveel mogelijk duurzame producten blijven aanbieden en de lat steeds hoger leggen."

Een op de vijf gekochte producten bij Lidl is duurzaam

Vandaag draagt één op de vijf producten die bij Lidl België worden gekocht een duurzaam label. Dit cijfer is op amper vijf jaar tijd verdrievoudigd. De supermarktketen zegt dat ze de verkoop van duurzame producten elk jaar met 10% wil verhogen. Bovendien brengt Lidl een breed gamma aan biologische producten op de markt, met een omzet die op vijf jaar tijd gegroeid is met +172%. Het vlees, gevogelte, eieren en melk in de winkels zijn voor bijna 100% afkomstig van lokale producenten.  Tot slot wil Lidl de voedselverspilling tegen 2025 halveren.