Lidl
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Lidl
Lidl legt partners en leveranciers strengere klimaatdoelstellingen op om de uitstoot te verminderen. De supermarkt wil tegen 2050 de emissie van broeikasgassen tot (vrijwel) nul terugbrengen.
Lidl gaat nauwer samenwerken met zijn partners en leveranciers om de uitstoot van broeikasgassen naar beneden te brengen. In de eigen bedrijfsvoering, die slechts een klein deel van de totale emissies vertegenwoordigen, wil het tegen 2030 de uitstoot met 70% verminderen. Lidl neemt daarvoor verschillende maatregelen. Sinds dit jaar bevoorraadt het alle winkels fossielvrij en het heeft onder meer de ambitie uitgesproken om voor 2030 alle winkels elektronisch te bevoorraden. Er is nog meer werk aan de winkel bij de uitstoot in de waardeketen van de Duitse discounter, goed voor meer dan 90% van de totale emissies. Tegen 2034 wil Lidl de broeikasgasemissies uit landbouw, bosbouw en ander landgebruik met 42,4% verminderen. De supermarkt engageert zich ook om de uitstoot van energie en industrie in dezelfde periode met 35% te verminderen. Het vraagt daarvoor aan z’n grootste leveranciers, verantwoordelijk voor 75% van de productgerelateerde emissies, om uiterlijk in 2026 de uitstoot te reduceren in lijn met het Science Based Targets-initiatief (SBTi). Met de klimaatdoelen draagt Lidl bij aan de algemene verbintenis van moederholding Schwarz Group om de 1,5°C-doelstelling van het klimaatakkoord van Parijs te bereiken. De bekendmaking van de plannen van Lidl komt er op een moment dat verschillende bedrijven hun klimaatdoelstellingen terugschroeven.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?