- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Lidl heeft zijn plannen opgedoekt om te investeren in ‘e-food'. De voorkeur van Klaus Gehrig, de CEO van moederbedrijf Schwarz Gruppe gaat naar de fysieke winkels. Hij vindt de uitbouw van een e-commerce activiteit in verse voeding te duur voor de discountketen.
Volgens LZ Retailytics wil Lidl zich concentreren op de uitbouw van het netwerk van winkels en op de verdere internationalisering. Volgende maand starten de activiteiten in de VS en er zijn steeds meer aanwijzingen dat Australië kort daarop aan de beurt komt. In de e-commerce zal Lidl zich blijven concentreren op non-food artikelen, drogisterij, gezondheidsproducten, wijn en dergelijke meer.
Dat Lidl zijn plannen in de e-food zou stopzetten, was eigenlijk te voorzien. In februari had de groep haar concept Lidl Express al in de koelkast gestopt. Het zou een vorm van lokale ‘click & collect’ voor voedingsproducten worden en werd enkele maanden in Berlijn getest. Het project was het geesteskind van Sven Seidel, die kort voordien moest opstappen na meningsverschillen met Gehrig over de te volgen strategie. Seidel werd vervangen door de voormalige baas van Lidl België, Jesper Hojer.
E-food is een moeilijke markt omdat de logistieke kosten bijzonder hoog zijn. Deze deelsector is vandaag een van de snelste groeiers in de e-commerce markt, maar er wordt veel getwijfeld aan de potentiële rendabiliteit ervan. Volgens kenners wordt ook het potentieel van de markt flink overschat.
Het onderdeel Kaufland, daarentegen, gaat wel verder mijn zijn proefproject met afhaalstations voor boodschappen en thuisleverdiensten.
De groep Schwarz kende overigens in 2016 een daling van de omzetgroei. De verkoopcijfers groeiden met 5% tot tijdens het boekjaar 2016/2017 (afgesloten in februari). Dat is verhoudingsgewijs nog steeds een zeer forse groei, maar de voorgaande jaren was ze 7 à 8%. Volgens LZ Retailytics zijn er ook aanwijzingen dat de rendabiliteit stokt. Daarom wil Gehrig nu meer investeren in de modernisering van de Kaufland winkels en in kostenbesparingen bij Lidl.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?