Lidl
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Lidl
De Duitse discounter Lidl onderzoekt de mogelijkheid om de schappen in zijn winkels 20 centimeter hoger te maken. Een dergelijke test is sinds september aan de gang in een twintigtal winkels in België.
"Het doel van de test is om de hoogte van de schappen te verhogen van 1,60 meter, wat een vrij lage norm is voor de hele sector, naar 1,80 meter", legt Lidl-woordvoerder Julien Wathieu uit. "In september hebben we onze eerste winkel uitgerust en daarna hebben we de test geleidelijk uitgebreid naar andere winkels. Het proefproject loopt momenteel in ongeveer twintig winkels.” Het doel van deze test is om de ruimte in de winkel te vergroten, zonder de muren te verplaatsen. "We willen ons assortiment, dat momenteel 2.100 artikelen telt, voortdurend versterken, vooral op het gebied van verse producten”, vervolgt de woordvoerder. "Zelfs als Lidl een beperkt assortiment wil aanbieden, willen we dat het compleet is en aangepast aan de Belgische consument.”
Of de hogere schappen op termijn naar alle Belgische winkels zullen worden uitgerold, is afhankelijk van de reactie van de klanten en het personeel. "De test loopt nog, zodat we een nauwkeurig overzicht kunnen krijgen van de verschillende reacties van onze klanten en medewerkers”, vervolgt Wathieu. Hij verzekert ons dat de keten “bijzondere aandacht" besteedt aan het welzijn van de medewerkers, wiens werk uiteraard zal worden beïnvloed door de hogere schappen. "We hebben ons omringd met verschillende externe partners die gespecialiseerd zijn in ergonomie om de resultaten van deze testfase zo goed mogelijk te analyseren. Dit ergonomisch onderzoek is ook nog gaande.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?