Volg live het laatste nieuws over Gondola Days 2020. In dit artikel geven we een overzicht van de hoogtepunten van het evenement: citaten, exclusieve info… We houden u op de hoogte!
Vrijdag 28/08/2020
16u20 Laurens Dewolf (Dreambaby): Zelfs met de groeiende rol van hygiëne hebben we een enorme groei gezien. We zorgen dat de kwaliteit en de hygiëne voorop staat.
16u12 Anne-Clotilde Picot: "We wekken vertrouwen omdat we al bekend zijn bij de consument. Op die manier kunnen we de rol van tussenpersoon spelen."
16u07 Laurens Dewolf (Dreambaby): We spelen een faciliterende rol op de tweedehandsmarkt, maar we kunnen niet alles doen. We zijn volop aan het investeren en de sector aan het ontwikkelen.
16u04 Sebastien Marionex (bpack): "Tweedehands is duurzaam op voorwaarde dat het ook lokaal is. Tegelijk moet je ecovriendelijke verpakking hebben."
16u02 Anne-Clotilde Picot: 100% van de consumenten die af en toe tweedehands kopen: daar geloof ik in.
15u57 Laurens Dewolf (Dreambaby): De tweedehandsmarkt groeit, om verschillende redenen. Duurzaamheid, goedkoop, ... . Het is nog helemaal geen verzadigde markt.
Debat over recommence met Sebastian Marionex (Black), Laurens Dewolf (Dreambaby) and Anne-Clotilde Picot (IKEA)
15u42 Decathlon test een abonnementsformule waarvoor mensen enkele producten kunnen gebruiken en uitlenen en het vervolgens terugbrengen.
15u35 "Op korte en middellange termijn zal de economie van het hebben nog blijven bestaan. Maar de wereld van het herbruikbare is onherroepelijk."
15u30 "De leider van morgen kan een stap opzij zetten en kan zeggen: dit is niet mijn cup of tea."
15u25 "We komen van een hiërarchische structuur, maar nu proberen we een meer agile bedrijf te worden. Nu kunnen we de crisis gemakkelijker aan."
Mathieu Renier
15u15 Benoit De Saedeleer: Een mooi voorbeeld van een alliantie is Decathlon. Ze verkopen hun producten in winkels die tijdens de lockdown openbleven. Het is zeker dat aangesproken heeft bij een zeker publiek.
15u11 Benoit De Saedeleer : De droom van retailers is goed te zijn in alles en zich op iedereen te richten. Je moet niet middelmatig zijn in alles, maar uitstekend in bepaalde zaken. Delhaize Atelier is daar een mooi voorbeeld van.
15u05 Didier Navette: We gaan niet naar een traditionele OF digitale situatie, maar naar een traditionele EN digitale situatie. Daar moeten we zo goed mogelijk mee omgaan.
15u01 Benoit De Saedeleer: Retailers kunnen de gewoonten van consumenten veranderen door bepaalde incentives (promoties, folders, ...). Er is ook de mogelijkheid om de toegang tot nieuwe technologieën en e-commerce te vergemakkelijken.
14u55 Didier Navette: Er waren tijdens de crisis heel wat beperkingen (promoties, duur van winkelen, enzovoort). Merken hebben meer dan ooit nood aan communicatie in verkooppunten.
14u50 Didier Navette: Ik was erg verbaasd over het aanpassingsvermogen van merken en retailers, temidden een crisis die echt brutaal was.
Debat met Didier Navette (HighCo) en Benoit De Saedeleer (Altavia)
14u36 "De crisis heeft de consument nog emotioneler gemaakt. U moet hier rekening mee houden bij de ontwikkeling van uw bedrijf. Laat bijvoorbeeld zien dat je medeleven hebt. Wees authentiek, echt, transparant..."
14u31 Volgens Rik Vera waren de consumptiegewoontes al aan het veranderen, de coronacrisis heeft de trend alleen maar versneld.
14u25 "Het klinkt misschien gek, maar op dit moment moeten we er rekening mee houden dat het nieuwe normaal nog niet bestaat. Vandaag kunnen we zeggen dat er een einde is gekomen aan de massaconsumptie en dat het nu draait rond gepersonaliseerde consumptie", zegt Rik Vera.
14u20 Het is essentieel om een echte consumentenervaring te ontwikkelen. Om dit te doen, moet je data verzamelen en die verstandig gebruiken. Rik Vera geeft het voorbeeld van Spotify: "Wij bieden consumenten muziek aan om hen te inspireren... Het is een goede manier om betrokkenheid te genereren."
14u15 Aangezien 4 miljard mensen via sociale media met elkaar verbonden zijn, is het voor een bedrijf van cruciaal belang om de consument in het middelpunt van de belangstelling te plaatsen.
14u13 We zouden kunnen denken dat als de crisis eenmaal voorbij is, we allemaal terug kunnen keren naar onze oude gewoontes. Om te bewijzen dat dit niet waar is, neemt Rik Vera het voorbeeld van Kodak: "Dit bedrijf had de juiste technologie. Alleen realiseerden ze zich niet in welke mate technologie de zaken op hun kop zou zetten, dat de smartphone een revolutie teweeg zou brengen in de wereld van de fotografie en hij in staat zou zijn om een foto direct te posten op sociale media. Het zijn niet de bedrijven die Kodak hebben gedood, maar de consumenten."
Rik Vera (Nexxworks)
Donderdag 27/08/2020
16u26 CEO's moeten hun medewerkers ondersteunen. "In de eerste plaats moeten ze empathie hebben voor de huidige werkomstandigheden, voor het gebrek aan elkaar in levende lijve te ontmoeten", stelt André de Wit. "Je kan bijvoorbeeld een virtuele koffiemeeting houden om bij te praten en te netwerken."
16u21 Enkele tips & tricks voor een beter leiderschap? Duidelijke afspraken maken, de verwachtingen van de medewerkers op elkaar afstemmen om chaos te vermijden, een doel opstellen dat concreet, haalbaar en afgebakend is in tijd.
16u16 Vijf vaardigheden zijn belangrijk bij leadership:
- Frequent en precies communiceren.
- Duidelijkheid scheppen: wie doet wat?
- Vertrouwen opbouwen.
- Je mensen sterker maken.
- Je medewerkers ondersteunen. Ze zitten alleen thuis.
16u12 9 op de 10 CEO’s kennen hun strategische doelen niet. De strategie is vaak goed, maar de uitvoering laat vaak te wensen over. Het is belangrijk dat cultuur, strategie en leadership op elkaar afgestemd zijn.
André de Wit (DEAN)
15u55 Op korte termijn - drie jaar - zullen er heel grote veranderingen zijn in bestedingspatronen. De koopkracht staat onder druk, consumentenvertrouwen daalt,... Als maar 20% van dat gedrag verschuift, kan dat je als retailer in financiële ademnood brengen. Tegelijk kunnen veel retailers versnellen.
15u50 Retailers kopiëren elkaar. Sinds 10 jaar is daar verandering in gekomen. We kijken naar de grote spelers als Amazon. Maar we moeten kijken naar de grotere krachten, want elk van die krachten verandert onze strategie
15u42 Hoe kan je voorspellen hoe onze toekomst er zal uitzien? We hebben een visie nodig die we samen met de burgers, overheid, bedrijven ontwikkelen zodat mensen deze nieuwe situatie kunnen overleven.
15u38 Vroeger was er een collectief optimistisch gevoel, omdat men hoop had op groei. Nu is dat veranderd. Het pessimisme groeit. Toch kan je ook vandaag optimistisch zijn.
Jo Caudron, Scopernia
15u30 "We investeren in ons eigen bezorgnetwerk door een eigen netwerk van gepensioneerde bezorgers in te schakelen”, zegt Stéphane Ronse.
15u24 Communicatie en marketing ondergaan ingrijpende veranderingen. Merken moeten rekening houden met de zorgen van de klant. "Er is duidelijk een verschuiving naar digitaal", zegt Stéphane Ronse.
15u15 Om fair trade vlees te kunnen lanceren, moet Stéphane Ronse partnerschappen aangaan om een zekere duurzaamheid te garanderen. Volgens hem moet er ook nagedacht worden over het soort recepten en de productkeuze om Foodbag duurzamer te maken.
15u09 Volgens Stéphane Ronse heeft de crisis duidelijk geleid tot een toename van de volumes en de gemiddelde prijs per bestelling. Dit geldt ook voor "echte ingrediënten", vooral voor het gamma dat samen met Sandra Bekkari werd ontwikkeld.
15u05 "We hebben vorig jaar 11 miljoen liter Fairebel-melk verkocht, oftewel 1 liter per Belg. Dat is duidelijk een succes. In maart en april kenden we bij Fairebel een groei van 40%. Zelfs vandaag de dag is de groei nog steeds 20%. We hopen dit jaar 14 miljoen liter melk te verkopen", zegt Erwin Schopges.
14u59 Volgens een recente Ipsos-studie zeggen 4 op de 10 consumenten dat ze de lokale consumptie willen ondersteunen.
14:55 "Ik ben een melkproducent en heb een boerderij met mijn zoon in het Duitstalige gebied. Ik heb mijn landbouwactiviteiten niet stopgezet tijdens de crisis. Aan de andere kant moest ik alle vergaderingen en bijeenkomsten stoppen. We hebben de prijzen niet verhoogd, in tegenstelling tot de winkels", legt Erwin Schopges (European Milk) uit.
Xavier Hulpiau, Stéphane Ronse en Erwin Schopges
14u42 Een goede winkelervaring voor Jef Colruyt is dat de verwachtingen van klanten worden ingevuld. Al is een goede winkelervaring voor erg persoonlijk.
14u38 De ontwikkeling van nieuwe verpakkingen is voor ons moeilijk. De industrie moet nieuwe oplossingen bouwen. Voor investeerders is het heel lucratief om hierin te investeren. Op het vlak van verpakkingen zijn er nog veel mogelijkheden.
14u35 We hebben meer en meer de neiging om lokaal oplossingen te vinden en partnerschappen aan te gaan. Het moet lukken om als grote retailer voor lokaal te kiezen.
14u30 Er zijn twee bewegingen bezig: enerzijds de golf van angst, deze negatieve trend zal pas binnen 5 à 6 jaar keren. Anderzijds het economisch model dat aan het einde van de rit is gekomen. Niemand weet hoe het zal verdergaan.
14u28 Bedrijven moeten volledig transparant zijn. "De bedrijfscultuur moet de onderbouw zijn van je merk. Het moet overeenkomen met hoe je met de consument omgaat. Als je enkel bezig bent met winst en financiën, zal je daar in de komende jaren op afgerekend worden", verklaart Jef Colruyt.
14u24 Lokaal kopen is een trend. Nochtans exporteren we in België meer dan helft van de groenten, fruit en melk. Dit moet in de toekomst mogelijk herbekeken worden.
14u20 Ook gezondheid is op de voorgrond gekomen, door de COVID-19-crisis staat het helemaal bovenaan de prioriteitenlijst. Ook selfcare en de mentale gezondheid worden steeds belangrijker in een bedrijf.
14u17 Thuisleveringen zullen populair blijven. "Hierop moeten we inspelen en we moeten maken dat we er staan. We moeten een rots in de branding zijn, maar tegelijk veel nieuwigheden uitproberen."
14u12 De komende 10 jaar gaan consumenten nog de impact voelen van deze crisis. Heel veel mensen gaan economisch in moeilijkheden komen en grote verwachtingen hebben rond prijs. Tegelijk is het moment om opportuniteiten te grijpen.
14u09 "Bedrijven hebben een licence to operate nodig, moeten vertrouwen wekken, moeten waarden en doelen delen", stelt Jef Colruyt.
Jef Colruyt (Colruyt)
Woensdag 26/08/20
16u25 Slimme merken herpositioneren hun producten in functie van verkoopargumenten, door bijvoorbeeld nadruk op hygiëne of kwaliteit te leggen.
16u20 Hard discounters proberen de nadruk te leggen op lokale producten. Ze reageren daarmee op de perceptie die leeft bij consumenten dat ze een minder groot aanbod hebben.
16u15 Consumenten moeten meer doen met minder. Tegelijk is er nog vraag naar producten om zichzelf en het gezin mee te verwennen.
16u05 Door de economische crisis zal er zowel een verandering zijn in budget en aankoopkeuzes bij veel consumenten. Dat zal voor veel categorieën een grote impact hebben. Gezondheid en kwaliteit blijven een belangrijk criterium.
15u57 Er is een shift naar online. 30% van de nieuwe consumenten herhaalde al hun online aankoop.
Scott McKenzie (Nielsen)
15u53 Merken groeiden sterker dan private label: 11.2% vs 8.7%.
15u50 Tijdens de lockdown was er vooral in proximity winkels een sterke daling voor private label producten (-1,35%).
15u45 In België hebben 70% van de merken een groei gekend in de voorbije maand. Slechts 25% moet terugvallen op promoties.
Sebastiaan Bucholz (Nielsen)
15u28: Anthony Wijnen (Salesforce): "Een goede customer service is 24/7 beschikbaar, persoonlijk, efficiënt en de producten moeten altijd beschikbaar zijn. Een bedrijf moet weten waar de klant naar op zoek is." #GondolaDays
15u20 Automatisch boodschappen doen, zoals we zien bij Amazon Go, is iets wat in de toekomst zeker nog uitgebreid worden. Dat moet het winkelbezoek van de klant vergemakkelijken.
15u15 We hadden een speciale service voor ouderen die tijdens de crisis vroeger konden shoppen. We merken dat ook zij open staan om online te bestellen.
15u10 We moeten het digitale aspect relevant maken in de fysieke winkel. We moeten in de komende jaren kijken hoe we customer journey nog kunnen verrijken.
Jonathan Hertog (Delhaize)
15u02 Elke winkel moet een soort van technologiebedrijf worden. Ze moeten AI gebruiken in hun service om alle data die ze hebben beschikbaar te maken voor hun personeel en om hun diensten te verbeteren.
14u58 Alle retailers moeten de nieuwe digitale omgeving omarmen. Consumenten zullen in de toekomst hun boodschappen online bestellen, hulp vragen,... via hun digitale kanalen bijvoorbeeld via hun smartphone.
Anthony Wijnen (Salesforce)
14u52 Wat zal het nieuwe normaal zijn? Het is nog te vroeg om te zeggen, maar de generatie Z zal bepalend zijn. Zij kiezen voor authenticiteit. Bedrijven die niet authentiek zijn in wat ze communiceren, zullen de belangstelling van die generatie verliezen.
14u46 Het is frustrerend om te zien hoe moeilijk e-commerce nog verloopt in België. Ik heb het in het buitenland helemaal anders meegemaakt.
14u42 40% van de consumenten zijn veranderd van merk/retailer. Prijs en waarde speelden een belangrijke rol
14u38 "Bij een crisis zijn er slecht 9% van de bedrijven die er sterker uit komen. Het bedrijven die die focussen op R&D, innovatie en marketing."
Jean-Jacques Walravens, international crisismanager
14u28 Yvan Verougstraete gelooft dat “lokaal steeds meer ruimte inneemt en dat de lokale handel zich verder zal doorzetten in de toekomst van de consumptie".
14u24 Sinds het ontstaan van de coronacrisis hebben de consumenten duidelijk hun consumptiegewoonten veranderd. Deze verandering zal zich ongetwijfeld verderzetten in de loop van de tijd, zelfs als de dingen geleidelijk aan weer normaal worden.
14u18 Het herbekijken van de groei is op dit moment een fundamentele zaak, aldus de CEO van Medi-Market. Het is van essentieel belang "om mensen nieuw consumptiegedrag op te leggen zodat ze dat aannemen."
14u13 "Onze staats- en economische structuren zijn niet in lijn met de ontwikkeling van de grote webspelers, namelijk de GAFA", zegt Yvan Verougstraete.
14u09 België werd minder beïnvloed door de ontwikkeling van e-commerce omdat de Belgen nog steeds de voorkeur geven aan fysieke verkooppunten. De coronacrisis heeft die ontwikkeling echter gestimuleerd.
14u One-one-one Yvan Verougstraete (CEO Medi-Market) / Pierre-Alexandre Billiet (CEO Gondola)