Terwijl in Europa de take-up van semi-industriële en logistieke oppervlakte vorig jaar met liefst 7% steeg tot 18 miljoen m², was in België de situatie zeer gecontrasteerd. De logistieke take-up daalde er met 2% tot 640.000 m², maar de semi-industriële take-up steeg tot 859.000 m², het hoogste niveau in 10 jaar. Dat blijkt uit het laatste rapport van Cushman & Wakefield over de Europese industriële markt.
De opname van 18 miljoen m² industriële en logistieke oppervlakte vorig jaar in Europa betekent dat een nieuw record geboekt is. De activiteit was het sterkste in Duitsland. Ook voor dit jaar zijn de vooruitzichten positief. De teleurstellende resultaten van de productiesector op het einde van 2015 werden gecompenseerd door de sterke vraag van Europese consumenten, stelt C&W vast. De vraag wordt met andere woorden niet gestimuleerd door de industriële activiteit, maar door de groeiende vraag die de retailers mogen noteren.
In België was de evolutie echter niet zo positief: de logistieke take-up daalde met 2% tot 640.000 m². Ook dit jaar is er voorlopig geen ommekeer. In het eerste kwartaal was die evolutie zelfs ronduit slecht: er werd slechts 104.000 m² logistieke oppervlakte in gebruik genomen, een halvering ten opzichte van het laatste kwartaal van 2015. De daling werd zowel in Vlaanderen als in Wallonië genoteerd en in Brussel was er helemaal geen opname.
De belangrijkste projecten in België waren die van de uitbreiding van het distributiecentrum van Delhaize in Ninove, met 24.000 m², en van Be-Logistics (een nieuwe activiteit van het transportbedrijf BE-Trans) in Geel met 10.000 m² in een eerste fase (en 15.000 m² in een tweede). C&W stelt tevens vast dat ons land bestaande internationale spelers in de logistiek nu beter kan bewaren, maar dat het er nog altijd niet in slaagt om nieuwe spelers aan te trekken.
Bestaande spelers vertrekken niet
De recente wetswijziging met betrekking tot nachtwerk in de logistieke sector en de handel heeft Decathlon ertoe aangezet om in Willebroek de e-commerce operaties te versterken. Dat heeft ook meegespeeld in beslissing van Nike om zijn Europees distributiecentrum uit te breiden (EDC). Maar dat internationale bedrijven hun logistiek niet naar de buurlanden vertrekken heeft meer te maken met de hoge kosten die zo’n verhuis inhoudt dan met de aantrekkelijkheid van België. Nieuwkomers, daarentegen, zijn nog steeds geneigd om te kiezen voor regio’s met grote logistiekparken zoals Venlo en Tilburg in Nederland. De kilometerheffing zou daarentegen weinig impact hebben, ondanks het feit dat de kost voor de operatoren vrij groot is. De afstanden die in ons land moeten afgelegd worden, zijn relatief kort in vergelijking met de totale Europese trajecten.
Veel werk voor de boeg
Volgens C&W speelt de ligging van België in het centrum van de economische netwerken van Europa nog steeds in zijn voordeel. Dat wordt ook bevestigd door de derde plaats van de as Antwerpen-Brussel in de ranking van beste locaties voor logistiek in Europa van Prologis. Wel is het een achteruitgang: in 2013 stond de as Antwerpen-Brussel nog op de tweede plaats. Daarom zegt de vastgoedgroep dat de Belgische stakeholders nog veel zullen moeten werken om zich aan te passen aan nieuwe evoluties die de vraag naar logistiek vastgoed aanzwengelen - zoals e-commerce – om nieuwe investeringen aan te trekken (of zelfs om bestaande spelers te kunnen behouden) en om de gunstige geografische positie van het land beter te benutten.