Lidl
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Lidl
Door de huidige economische context wordt de low cost-markt een steeds belangrijker onderdeel van het Europese winkellandschap. Dat blijkt uit een studie van het Observatoire Cetelem, een dochteronderneming van de Franse bank BNP Paribas.
"De tijd is al lang voorbij dat low cost werd beschouwd als het lelijke eendje van de consumptie, en dat het door de gevestigde merken en ketens werd genegeerd en vooral werd bezocht door huishoudens met een beperkt budget", verklaart Flavien Neuvy, directeur van het Observatoire Cetelem, op basis van de studie die de organisatie van 3 tot 16 november vorig jaar heeft uitgevoerd bij 14.200 mensen uit 15 Europese landen, waaronder België. "Niet alleen heeft het zich in vele sectoren weten te vestigen - soms is het zelfs ook uitgegroeid tot de benchmark -, maar het heeft zich ook lokaal weten aan te passen om meer klanten aan te trekken, uit alle sociale klassen.”
Uit de studie blijkt dat 74% van de Europeanen het tegenwoordig "niet denigrerend” vindt om goedkope producten te kopen. 54% onder hen consumeert ze regelmatig consumeert. Bovendien heeft deze low cost-markt in alle onderzochte landen een relatief goed imago, met een gemiddelde score van 6,5/10. Kleding (66%), levensmiddelen (62%) en luchtvervoer (58%) zijn in de ogen van de consumenten de meest succesvolle segmenten. Wat merken betreft, zijn de namen die het vaakst naar voren komen Lidl, Ryanair en Aldi. Ten slotte lijkt de toekomst voor deze markt vrij veelbelovend, aangezien een derde van de ondervraagden (34%) zijn low-cost aankopen op hetzelfde niveau wil behouden en 43% van hen zelfs vastbesloten is om deze te verhogen.
Hoewel low cost dus een beter imago heeft in Europa, geldt dat minder voor België. Ten eerste begrijpt slechts 33% van de Belgische consumenten "wat er precies bedoeld wordt" met low cost, tegenover een gemiddeld 55% in alle onderzochte landen. Daarnaast zegt slechts 44% van hen dit soort producten vaak te consumeren, tegenover 54% voor alle onderzochte landen. Ook de perceptie van de kwaliteit van goedkope producten ligt lager, aangezien slechts 48% van de ondervraagde Belgen van mening is dat deze producten over het algemeen een goede prijs-kwaliteitverhouding bieden (tegenover 57% gemiddeld), terwijl 52% van mening is dat het gaat om producten die goedkoper zijn, maar niet van goede kwaliteit (tegenover 43% gemiddeld).
“De low cost-markt, die minder bekend is dan elders in Europa en als minder ontwikkeld wordt beschouwd, heeft in België een eerder negatief imago", vat de studie van het Observatoire Cetelem samen, die verwijst naar een aanbod dat minder aantrekkelijk is dan elders, ongeacht het inkomensniveau. "Veel Belgen beschouwen dit type consumptie als devaluerend. Wanneer zij er toch gebruik van maken, meer uit vrije keuze dan uit dwang, zeggen de consumenten eerder tevreden te zijn."
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?