- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De coronacrisis krijgt de liefde van Belgen voor bieren niet stuk. De retail profiteert van het feit dat de horeca maandenlang gesloten bleef, vooral als het over speciaalbieren en luxepils gaat.
Het is geen goed jaar geweest voor bierbrouwers. De sluiting van de horeca en het uitblijven van evenementen heeft voor een zure smaak gezorgd, al is er ook een lichtpuntje: de verkoop in de retail boomt. Vooral speciaalbieren profiteren van de extra verkoop in de supermarkten. Dat heeft in de eerste plaats uiteraard te maken met de sluiting van cafés en restaurants, maar ook met het feit dat consumenten nu andere manieren zochten om zichzelf te verwennen. Zo kochten ze meer online maaltijden, lieten ze thuis boodschappen leveren en kozen ze in het algemeen voor meer kwaliteit. Het budget dat overbleef doordat er niet op café of restaurant gegaan werd, ging naar verwennerij thuis. Peter Buelens, PR & communication manager bij brouwerij Palm, De Hoorn & Rodenbach: “Doordat de horeca tweemaal op slot moest, werd onze brouwerij zwaar getroffen. Een bittere pil die verzacht werd door de verkoopresultaten van ons zwaar blond bier Cornet. Met een stijging van 41% staan we op de 9e plaats van de sterkste stijgers in de retail en staan we zelfs helemaal bovenaan in de ranking van sterkst gestegen Belgische bieren. Dat is geen toeval: zwaar blond bier is de trekker van de biercategorie.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?