- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Vanaf 29 juni zullen Brusselaars via de Frichti-app vers bereide maaltijden en andere voedings- en drankenproducten kunnen bestellen.
De Franse start-up Frichti, sinds 2015 actief in Parijs en onlangs ook in Lyon, Bordeaux en Lille, is gespecialiseerd in het bezorgen van bereide maaltijden vanuit dark kitchens op basis van verse en seizoensgebonden ingrediënten. Het bedrijf biedt ook kruidenierswaren en ambachtelijke producten aan. De start-up doet leveringen per fiets of bromfiets, tussen 9 en 22 uur, zeven dagen per week. De kosten van de levering variëren naargelang de "urgentie". Voor een snelle levering bijvoorbeeld (tussen 20 en 45 minuten), bedraagt het tarief 3,50 euro. Er is ook een leveringsdienst ontwikkeld voor de levering van boodschappen met uitsluitend verse producten (onder andere groenten en fruit). De belofte is groot: Frichti kondigt aan om leveringen in minder dan 20 minuten aan huis te bezorgen.
Na DingDong en Gorillas, waarvan we de komst in België de afgelopen dagen hebben aangekondigd, is er nu een nieuwe speler in Brussel in het toch al zeer competitieve aanbod van boodschappenbezorging. Frichti heeft echter één bijzonderheid: het bedrijf presenteert zichzelf niet als supermarkt, maar eerder als een bezorgdienst voor bereide maaltijden en verse producten, "een soort supermarkt van de nieuwe generatie", aldus de oprichters. Frichti's ambities zijn erg hoog. "Wij willen de maatstaf worden voor gezond eten in Europa en elders in de wereld. Wij zullen voor de restaurantsector zijn wat Uber is voor het vervoer of Airbnb voor de hotelsector, door nieuwe consumptiemodellen te creëren die passen bij deze tijd." Gondola contacteerde de initiatiefnemers van Frichti, maar ze hebben ons nog niet uitgelegd wanneer de toepassing in Brussel actief zal zijn of in welke gemeenten zal worden geleverd. Het bedrijf kondigde op zijn Facebook-pagina aan dat de dienst in juni actief zal zijn in Brussel.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?