Vorig jaar zagen meer dan 20.000 nieuwe online shops het licht. Dat bracht het totaal aantal webshops in België op 48.181. Daarnaast groeide de Belgische e-commerce markt tot ruim 8,8 miljard euro: +7,5%. Dat blijkt uit de vijfde editie van de E-commerce Barometer van The House of Marketing & SafeShops.
Het aantal webshops in ons land is vorig jaar gestegen tot 48.181. Meer dan 20.000 online shops zagen vorig jaar het levenslicht. 63% van de nieuwkomers bevindt zich binnen het segment van de kleine en micro webshops, dat goed is voor de grootste omzetstijgingen (+67% voor het micro segment en 40% voor de kleine webshops). “Het aantal Belgische webshops is zeer sterk gestegen. In 2020, kwamen er elke maand 1.579 webshops bij, bijna 4 maal zoveel als het jaar voordien. Hierdoor zitten we op een recordaantal Belgische webshops,” vertelt Greet Dekocker, managing director bij SafeShops.be. “De lockdowns van vorig jaar liggen ongetwijfeld mee aan de basis van deze forse stijging. Tal van lokale initiatieven werden bovendien sterk in de kijker gezet, wat voor een stevige boost heeft gezorgd. Nu nog meer consumenten vertrouwen hebben gekregen in e-commerce hopen we dat een groot deel van deze nieuwe webshops ook na de huidige crisis hun klanten online blijven bedienen.”
Naast een flinke stijging in het aantal webshops, is ook de Belgische e-commerce markt goed gegroeid: +7,5%, tot ruim 8,8 miljard euro. “Al is die volumestijging met 7,5% kleiner dan de voorgaande jaren (2019: +17%; 2018: 20%)”, reageert Luka Sabbe van The House of Marketing. “De verklaring hiervoor ligt in het feit dat online reisboekingen en het aankopen van tickets allerhande door de crisis volledig zijn ingestort. Dit wordt deels gecompenseerd door online aankopen bij lokale kleinhandelaars en take-away.” Er werden ook meer transacties geregistreerd: in totaal meer dan 108 miljoen (+26,5%). 16% van het transactievolume, ofwel 1,4 miljard euro, is afkomstig uit het buitenland. Vooral Fransen (29%), Nederlanders (23%) en Britten (8%) kopen veel bij Belgische webshops. Amerikanen besteden daarentegen het meest: gemiddeld 375 euro per winkelmandje tegenover 120 euro bij de Franse shoppers.
“De resultaten van deze vijfde editie geven aan dat e-commerce - nog steeds - meer en meer doordringt in ons dagelijks leven. Al dan niet gedwongen door de omstandigheden hebben nog meer consumenten hun weg gevonden naar Belgische webshops. Zowel aan de zijde van de consument als aan die van de online handelaren, stellen we een sterk vertrouwen in e-commerce vast. In deze onzekere tijden is dit een zeer positief signaal dat we alleen maar kunnen toejuichen”, besluit SafeShops.