Tussen 50 en 70% van de in de retail verkochte aardappelen zijn Belgisch, de rest komt hoofdzakelijk uit Frankrijk en het Middellandse Zeegebied. “Er liggen vandaag meer Belgische aardappelen in de winkels dan tien jaar geleden”, zegt Pierre Lebrun, coördinator van de Fiwap, die de Waalse aardappelindustrie vertegenwoordigt.

Met bijna 100.000 hectare teelt en een productie van bijna 5 miljoen ton blijft de aardappel een vlaggenschip van de Belgische landbouw. Belangrijk om te weten is dat bijna alle in België geteelde aardappelen bestemd zijn voor verwerking (frieten, chips, puree, enzovoort) en slechts 10 à 15% van de zogenaamde tafelaardappelen voor de verse verkoop, hoofdzakelijk via de supermarkten. Vlaanderen produceert meer dan 60% van het totale volume, waarvan het overgrote deel dus aardappelen die bestemd zijn voor verwerking. Bijna alle tafelaardappelen, van Bintje tot Nicola en Charlotte, worden in Wallonië gekweekt. Ondanks deze overvloed worden bij onze retailers ook aardappelen uit Frankrijk, Spanje, Marokko, Malta, Cyprus, Egypte en zelfs Israël verkocht. Een paradoxale observatie? Niet noodzakelijk, en dit vooral omdat Belgische aardappelen moeilijker te vinden zijn tussen juni en september. “We bieden over het algemeen 100% Belgische aardappelen aan tussen begin oktober en eind mei”, zegt Karima Ghozzi, woordvoerster van Delhaize. “De beschikbaarheid van Belgische aardappelen varieert elk jaar, afhankelijk van het weer. Het jaar 2021 kende een zeer slechte oogst als gevolg van de hevige regenval afgelopen zomer. We moesten dat dus compenseren door aardappelen van elders aan te bieden. In de maanden juni, juli, augustus en september bieden wij naast Belgische aardappelen meestal ook Spaanse, Nederlandse en Duitse variëteiten aan.” Een andere factor, naast de seizoensgebondenheid, is de variëteit: sommige aardappelsoorten worden in België gewoon niet geteeld. “Ik denk met name aan de primeuraardappel, die vanaf juni in de supermarkten wordt verkocht”, vertelt Pierre Lebrun voor de Fiwap. “Dit soort aardappelen komt meestal uit het buitenland en compenseert dus het Belgische aanbod. Het is ook een goed marketinginstrument: de retailers maken er in het voorjaar veel reclame voor en de marges op primeuraardappelen zijn over het algemeen hoog.”