Christophe Sancy
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Christophe Sancy
De Russische supermarkt Mere sluit na amper vier maanden zijn winkel in Opwijk. “Commercieel onvoldoende rendabel”, zo klinkt het. De retailer wil wel nog altijd 10 winkels openen in ons land en is daarvoor op zoek naar panden in Brussel, Antwerpen, Gent, Brugge en Leuven.
Via een bericht in het Nederlands en het Russisch laat Mere op zijn Facebookpagina weten dat de winkel in Opwijk sluit. “Vanaf mid oktober 2022 zal de winkel definitief sluiten voor klanten. Indien u nog iets wilt kopen, maak dan van de gelegenheid gebruik om dit hiervoor te doen. Vanaf volgende week komen een aantal van onze leveranciers hun goederen ophalen. We vinden het heel jammer, maar we hopen u weer te ontvangen op onze nieuwe locaties, die we later bekend zullen maken”, zo staat er te lezen. De keten zegt ook dat het op zoek is naar panden in enkele grote steden in ons land – Brussel, Antwerpen, Gent, Brugge en Leuven – en het plan heeft 10 winkels te openen in die steden. De winkel in Opwijk zorgde voor controverse omdat hij de deuren opende na de invasie van Oekraïne door Rusland. Op verschillende politieke niveaus werd gepoogd de opening tegen te gaan.
Mere profileerde zich als een winkel die 20% goedkoper is dan de goedkoopste supermarkten in ons land, al was die claim nooit helemaal hard te maken doordat er heel weinig vergelijkbare producten waren. Mere vraagt ook heel wat van zijn leveranciers, die alleen betaald worden voor wat er verkocht wordt. Dat de Russische retailer ondanks de sluiting in Opwijk toch nog de ambitie heeft om 10 winkels te openen in ons land mag verbazing wekken. Vooral het assortiment van Mere is ontoereikend om er wekelijks boodschappen te doen. Alleen wie bereid is om zich te verplaatsen om toevallig beschikbare, goedkope producten te kopen en elders volledige boodschappen te doen, ziet wellicht iets in de supermarkt. Het lijkt weinig waarschijnlijk dat Mere zijn strategie op vlak van aankopen en assortiment zal aanpassen: het is waar het businessmodel van de Russische keten om draait. Daar komt bovenop dat de aankleding van de winkel onbestaand is.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?