- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Bronze Properties, de overnemer van de Belgische winkels van Metro en Makro, neemt zijn tijd om zijn nieuwe strategie uit te tekenen. De twee ketens behouden nog zeker een jaar hun naam.
Vandaag vond een nieuwe meeting plaats tussen de vakbonden en Bronze Properties de nieuwe overnemer van Metro en Makro. Het investeringsfonds loste heel weinig informatie, al werd wel bekend dat de twee winkelketens nog minstens een jaar onder hun huidige namen zullen verder gaan, met de ondersteuning en de producten van het moederhuis. Na de vervaldatum kan de licentie verder gezet worden. Er liggen verschillende pistes op tafel om de zware verliezen van de twee ketens op te lossen: aanpassing of vermindering van de omvang van de winkels, het inperken van het aantal beslissingsniveau’s, maar ook ontslagen. Alleen zullen die laatste er wellicht niet op korte termijn komen, lijkt het. “Terwijl we eerst dachten dat er een snelle herstructurering zou komen, lijkt het er nu op dat de nieuwe eigenaars enkele maanden zullen nemen om een nieuwe strategie uit te werken”, zegt Wilson Wellens van de liberale vakbond ACLVB aan De Tijd. Veel optimisme is er evenwel niet, omdat er wel nog altijd voor jobverlies gevreesd wordt. Bronze Properties werkt samen met GA Europe, dat een reputatie heeft op het vlak van doorvoeren van stevige herstructureringen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?