Metro Middelkerke dicht na klacht concurrent
- Metro Middelkerke per direct dicht
- Juridisch geschil met concurrent oorzaak van sluiting
- "Dertigtal jobs bedreigd", zegt ceo Vincent Nolf
Horecagroothandel Metro Cash & Carry moet de deuren sluiten na een juridisch geschil met een concurrent over de parking en de uitbating ervan. Het voortbestaan van de winkel en de jobs van tientallen mensen zijn bedreigd, zegt het bedrijf.
In mei vorig jaar opende Metro Cash & Carry haar winkel in Middelkerke. Ruim een jaar later moet het de deuren sluiten na een uitspraak over een juridisch geschil met concurrent Aronde over de parking en de uitbating ervan. “De uitbater van de handelszaak die hier vroeger was, maakte jarenlang gebruik van deze parking,” zegt Vincent Nolf, ceo van Metro/Makro. “Alle vergunningen werden rechtmatig verkregen en werden nooit betwist. Maar sinds Metro hier de deuren opende werd het pand opeens het onderwerp van een juridische strijd met als doel om onze commerciële activiteiten aan de kust te willen beperken. Doordat concurrent Aronde NV na meerdere tevergeefse pogingen nu toch een staking van onze activiteiten wist te bekomen, zijn álle vergunningen van de horecagroothandel potentieel op de helling komen te staan en hebben we het bevel gekregen om de vestiging per direct te sluiten.”
De vestiging in Middelkerke geldt volgens het bedrijf als paradepaardje en strategische pijler in de expansie van Metro en wil horecaklanten uit de hele kustregio bedienen. “Dit is een drama voor onze medewerkers en onze horecaklanten. Een dertigtal plaatselijke jobs zijn immers per direct bedreigd.,” aldus Vincent Nolf. En dan zijn er nog de horecazaken aan de kust. Als zuivere horecagroothandel, bedient Metro-horecaprofessionals uit heel de kustregio, die een belangrijke leverancier zien wegvallen in het hoogseizoen. Tot Metro haar werking weer op permanente en duurzame basis kan opstarten in Middelkerke, stelt de organisatie alles in het werk om haar klanten kwalitatieve oplossingen aan te bieden. Via de uitgebreide deliveryservice en de dichtstbijzijnde winkels in Wevelgem en Evergem, zullen klanten zo goed als mogelijk verder geholpen worden.
“Dit is uiteraard een tijdelijke situatie. Onze klanten horen ontvangen te kunnen worden in hun vertrouwde winkel, door ‘hun’ personeel. We zoeken hard naar duurzame oplossingen en roepen in tussentijd zowel het gemeentebestuur van Middelkerke als de gouverneur van West-Vlaanderen op om zo snel mogelijk mee rond de tafel te gaan om in deze kwestie te bemiddelen”, aldus Vincent Nolf.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?