- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Deense meubelketen Jysk heeft het afgelopen boekjaar in België een sterke groei gekend. Genoeg om zijn grote ambities in ons land te voeden, al zijn er sinds de zomer tekenen van vertraging.
Jysk Belgium heeft in zijn boekjaar 2021-2022, dat in augustus eindigde, een recordomzet van 78,9 miljoen euro behaald. Dit betekent een groei van 18,3% ten opzichte van het voorgaande jaar. Het bedrijfsresultaat (EBIT) bedroeg 4,6 miljoen euro. Internationaal steeg de omzet met 11% tot een recordhoogte van 36,2 miljard DKK (4,87 miljard euro) en bedroeg de EBIT 4,56 miljard DKK (612 miljoen euro). "Het was een moeilijk jaar, maar we kunnen trots zijn op onze resultaten", aldus Frank Christant, country manager voor België, Frankrijk en Nederland. Jysk waarschuwt wel dat er sinds de zomer eerste tekenen zijn van een groeivertraging als gevolg van veranderende marktomstandigheden. "We zien dat de koopkracht onder druk staat door de stijgende prijzen. Ik verwacht dat dit in onze resultaten van het lopende boekjaar tot uiting zal komen. Het is aan ons om klanten te laten zien dat we nog steeds een goed aanbod hebben."
Met inmiddels 53 winkels, waarvan er sinds september drie zijn geopend, blijft Jysk uitbreiden in België. Maar het bedrijf is niet van plan het hierbij te laten, want het heeft zich ten doel gesteld zo snel mogelijk 100 verkooppunten te bereiken. Internationaal heeft Jysk meer dan 3.200 winkels in 48 landen. De keten opent begin volgend jaar ook een tijdelijk distributiecentrum in Nederland, alvorens in de loop van 2023 te beginnen met de bouw van een eigen distributiecentrum op een aangrenzend terrein.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?