- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Bijna de helft van de consumenten is bezorgd over de impact van hun voedingsgewoonten op het milieu, blijkt uit een enquête in 23 landen. Die bekommernis heeft in België vooral impact op de consumptie van vlees: 43% van de Belgen geeft aan minder rood vlees te eten in vergelijking met twee jaar geleden.
Uit een bevraging bij 27.000 mensen in 23 landen in opdracht van de Marine Steward Council blijkt dat consumenten zich meer dan ooit bewust zijn over de invloed van hun voedselkeuze op de planeet. Een groot deel blijkt ook bereid om het eigen gedrag aan te passen als dat het milieu en de aarde vooruit helpt. Van de bevraagde deelnemers geven meer dan 22.000 mensen (meer dan 80%) aan dat ze hun eetgewoontes in de afgelopen twee jaar hebben aangepast. Bij 43% was dat door meer inzicht over de klimaatverandering. De grootste verandering is te zien in de consumptie van rood vlees, zoals rundvlees en lamsvlees. Onder de Belgische respondenten geeft 43% aan minder of geen rood vlees te eten in vergelijking met twee jaar geleden. Dat percentage ligt hoger dan het wereldwijde cijfer, dat uitkomt op 39%. Ook de visconsumptie is veranderd: 9% van de Belgen eet meer vis en zeevruchten dan twee jaar geleden, 31% juist minder. Wereldwijd zegt 53% meer vis te willen eten, mocht de prijs lager liggen. Bij de Belgen zou de zekerheid dat visserij geen schade aanricht aan de oceanen, een kwart kunnen overtuigen om meer vis en zeevruchten te eten. 85% van de Belgische respondenten legt ook een link tussen de klimaatverandering en de noodzaak om de oceanen te beschermen. MSC is een internationale non-profitorganisatie die opgericht werd om overbevissing tegen te gaan. Het levert het MSC-keurmerk af aan visserijproducenten. MSC en GlobeScan voeren hun Consumer Insights Report om de twee jaar uit sinds 2016. De enquête van 2024 onder meer dan 27.000 mensen werd uitgevoerd in 23 landen tussen januari en maart 2024. Van alle ondervraagden identificeerden 20.000 zichzelf als consumenten van zeevruchten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?