iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Veel e-commercebedrijven houden vast aan gratis verzendingen, maar dat lijkt in de huidige omstandigheden steeds moeilijker vol te houden. Ook consumenten vinden gratis verzendingen minder evident dan vroeger.
De kosten voor het verzenden van pakjes stijgen. Logisch, in tijden waarin alles duurder wordt, maar het is ook wat consumenten verwachten, zo blijkt uit een internationaal onderzoek van Sendcloud in samenwerking met Nielsen, dat uitgevoerd werd bij 9.000 consumenten, waaronder 500 Belgen. Daaruit blijkt dat maar liefst 51% van de Belgische consumenten verwacht dat de verzendkosten zullen toenemen als gevolg van de inflatie. Hoewel gratis populair blijft, worden Belgische consumenten hiervoor steeds minder gevoelig: waar vorig jaar nog 71% bereid was een product toe te voegen om zo de drempel voor een gratis verzending te halen, daalde dit bij deze rondvraag naar 61%. Al bij al nog altijd een hoog percentage, maar de attitude lijkt te veranderen.
Niet toevallig verhoogden Bpost en PostNL bij het begin van het nieuwe jaar hun tarieven voor het versturen van pakjes. Het gevolg van de loonindexering, inflatie en stijgende energieprijzen. Voor kleinere webshops heeft dat een grote impact: hun marges zijn kleiner en ze hebben ook minder onderhandelingsmacht tegenover postbedrijven. Toch stappen ook internetreuzen steeds meer af van gratis verzendingen. Zalando rekent voor bestellingen onder 20 euro verzendkosten aan, H&M experimenteert met het invoeren van betalende verzendingen. Een noodzaak: kledijketens Zalando en Asos stuurden afgelopen zomer een winstwaarschuwing de wereld. Bol.com, dat wel nog gratis verzendingen aanbiedt, kondigde in december aan 300 banen te schrappen en 225 miljoen euro te willen besparen. De stijgende energie- en transportkosten vreten aan de winst, de omzetgroei zwakt af.
Veel winkels en retailers laten consumenten nu de keuze om producten gratis af te halen. Voor ketens met een groot winkelnetwerk is dat vaak een makkelijke en vooral kostenbesparende oplossing. Nog andere retailers verhogen de prijzen voor verzenden en terugsturen tijdens drukke periodes, zoals de feestdagen. Nog anderen rekenen de toeslagen die pakjesbezorgers aanrekenen door aan hun klanten. Dat gratis verzenden steeds minder evident wordt, is voor kleine webshops geen slechte zaak. Grote spelers als Amazon en Zalando gebruikten het lange tijd om hun marktaandeel op een agressieve manier uit te breiden. Ook voor hen zijn (gedeeltelijk) gratis verzendingen verlieslatend, zonder dat de impact zo groot is als voor kleinere spelers.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?