- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De modesector in ons land herstelt stilaan van de coronacrisis. De verkoop in het voorjaar lag gemiddeld 6% lager dan in 2019, meldt Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel.
Mode Unie en UNIZO peilden in een bevraging bij 143 respondenten naar het resultaat van het afgelopen voorjaar. In vergelijking met 2019, een ‘normaal pre-corona jaar’, hebben zelfstandige modewinkels dit voorjaar gemiddeld 6% minder verkocht. “Geen positief cijfer, maar langzaamaan klimt de zelfstandige modesector uit het diepe coronadal en dat geeft hoop”, aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie. Sinds het begin van de crisis zitten de cijfers in stijgende lijn: in 2020 lag de verkoop 40% lager dan het jaar ervoor, in 2021 lag de verkoop 23% lager dan in 2019.
“We zien dat consumenten de zin om te shoppen bij hun lokale modehandelaar langzaam terugvinden en dat de vele feestgelegenheden, festivals en het zonnige weer in april en mei aangezet hebben om zich nieuwe kledij, schoenen en lingerie aan te meten. Twee goede maanden en een drukke braderij maken echter geen volledig seizoen goed", verklaart Delanghe. “Net als vele sectoren voelen we dat consumenten bijzonder gericht kopen en dat ze voorzichtig blijven met de energiecrisis en de oorlog in het achterhoofd". De online verkoop steeg bij modehandelaaars met 3,5% tegenover 2019: geen grote groei, wat aangeeft dat veel Belgen fysiek winkelen verkiezen. Met het eerste soldenweekend in zicht schatten zelfstandige modehandelaars de soldenverkoop gematigd in. 57% van de handelaars denkt evenveel of beter te verkopen dan in 2019. 43% neemt een afwachtende houding aan en ziet mogelijk een mindere verkoop dan voor corona. Modehandelaars hopen dat het mooie weer de consument zin doet krijgen om zijn zomerkast aan te vullen en op reis te gaan met heel wat nieuwe items in de koffer.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?