Modezaken verliezen elke maand 420 miljoen euro
- Doe-het-zelfzaken en electro verliezen ook, maar vooral electro compenseert met online verkoop
- Verschillende modezaken hebben het moeilijk
Mode is binnen de retailsector het grootste slachtoffer van de lockdown. Elke maand dat winkels gesloten blijven, verliezen ze 420 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK die voorgesteld werden op een webinar van Gondola Academy.
Bij de winkels en ketens die al vlug signalen gaven dat ze het moeilijk kregen, waren veel modezaken. Niet verbazend: elke maand dat winkels gesloten bleven, verliezen ze 420 miljoen euro, blijkt uit cijfers van GfK die vandaag voorgesteld werden op een webinar van Gondola Academy. Voor doe-het-zelfzaken, die intussen alweer een tijdje open zijn, bedroeg het verlies op maandbasis 190 miljoen euro. Elektrozaken zagen een terugval van 110 miljoen euro per maand, maar konden die voor een deel goed maken door online verkoop (+66 miljoen euro). Naarmate de crisis ontwikkelde, konden modezaken meer terugvallen op online verkoop, maar die was ruim onvoldoende om het verlies in de fysieke winkels goed te maken. De modezaken zijn sinds gisteren opnieuw open en verwachtten vooraf een omzet van 60% van de gewone omzet. Bij kledingketen ZEB werd die verwachting gisteren overtroffen, met 80% van de normale omzet, maar dat was bij de dag van de heropening. Op langere termijn zal het cijfer wellicht in de richting van 60% evolueren.
Voor de FMCG-sector is de crisis wel goed nieuws: zij zag een groei van 12% door de crisis. Die is in alle bevolkingsgroepen te zijn, behalve de 65-plussers: daar daalde de consumptie, wellicht door mindere mobiliteit en angst om naar buiten te gaan. Het consumentenvertrouwen duikt naar beneden, wat een grote impact kan hebben op de consumptie. 64% van de ondervraagde Belgen denkt dat de economie er binnen een jaar slecht zal voorstaan. Tegelijk maken ze zich vrij weinig zorgen over hun persoonlijke situatie: 67% denkt er binnen een jaar even goed of beter voor te staan op financieel vlak. Bij de supermarkten is er – na de hamstergolf van het begin van de crisis – een duidelijke stijging in de verkoop van verse producten. Grote merken zijn beter bestand tegen crisissen dan kleinere, maar moeten wel blijven investeren in marketing en communicatie. Studies tonen uit dat bedrijven die op de juiste manier blijven communiceren tijdens een crisis er vaker als winnaar uitkomen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?