- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Mirage Retail Group, eigenaar van onder meer Blokker en Intertoys, boekte in 2021 een nettoverlies van 63 miljoen euro. De omzet steeg daarentegen wel van 524 tot 968 miljoen euro.
Mirage Retail Group sloot 2021 af met een omzet van 968 miljoen euro, tegenover 524 miljoen euro in 2020. Een forse stijging die verklaard kan worden door de integratie van de elektronicaketen BCC. Op vergelijkbare basis is de omzet van de groep met 8% gedaald, wat resulteerde in een nettoverlies van 63 miljoen euro. Een jaar eerder rapporteerde Mirage Retail Group nog een winst van 54 miljoen euro. Dat de groep nu verlies draait is volgens het bedrijf te wijten aan een aantal factoren, waaronder de lockdown, waardoor de winkels enkele maanden gesloten bleven, een gebrek aan steun van de autoriteiten en de verkoop van de Big Bazar-keten, die een eenmalig negatief effect van 20 miljoen euro had. Binnen de groep was trouwens niet elke dochteronderneming even succesvol. Intertoys mag dan wel rendabel zijn, toch is dat (nog?) niet het geval voor Blokker of BCC. Voor de eerste moet een nieuwe strategie nog vruchten afwerpen, terwijl het voor de tweede de recente investeringen zijn die de keten naar winstgevendheid moeten leiden. De groep benadrukt tot slot dat het nog steeds op weg is naar “een duurzame rendabiliteit” en verwacht dit jaar de grens van één miljard euro omzet te overschrijden.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?