Mondelez
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Mondelez
Mondelez, de fabrikant van onder meer Côte d'Or, Oreo-koeken en Milka-chocolade, legt beter dan verwachte kwartaalresultaten voor.
Ook wanneer de koopkracht onder druk staat, snoepen mensen graag. Snoepjes- en koekenreus Mondelez profiteert ervan: het kan goede kwartaalresultaten voorleggen. De Europese activiteiten voelen de stijgende energiekosten, waardoor het de prijzen moest verhogen, maar in Azië en Amerika zag het zijn omzet stijgen. De netto-omzet steeg wereldwijd met 13,5% tot 8,70 miljard dollar (bijna 8 miljard euro) in de drie maanden eindigend op 31 december. De grootste groei (23%) was te zien in Brazilië, China en India, in de ontwikkelde markten was dat in het vierde kwartaal 8,2%. Mondelez profiteert van het feit dat veel mensen ook vandaag zweren bij bekende merken als ze zichzelf willen verwennen. Toch is er ook onzekerheid over de nabije toekomst. Bij het begin van het nieuwe jaar kwam Mondelez in Europa al met nieuwe prijsverhogingen, wat er voor zou kunnen zorgen dat de omzet in de komende twee kwartalen naar beneden gaat. Het bedrijf rekent wel nog altijd op winst voor dit jaar. De netto-omzet zal volgens het bedrijf naar verwachting tussen de 5% en 7% stijgen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?