iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De mosterdmarkt beleeft moeilijke tijden. Er waren de voorbije maanden tekorten, de inflatie sloeg toe en huismerken zijn aan een opmars bezig. Toch vallen artisanale en authentieke merken in de smaak. Door de wereldwijde moeilijkheden wordt er meer Belgisch mosterdzaad geteeld.
Mosterd is populair in ons land, maar niet zo populair als in Frankrijk, waar het tot het nationale erfgoed behoort. Toch zijn er ook bij ons heel wat momenten waarop het gesmaakt wordt. Bij het aperitief bijvoorbeeld, bij een blokje kaas of een stukje salami. Of om een hoofdgerecht op smaak te brengen. We hebben ook enkele bekende Belgische merken die de nadruk leggen op authenticiteit en vakmanschap, zoals Bister, Terroir, Camps, Mostaard Wostyn of Tierenteyn. Vandaag hebben ze het niet makkelijk. De mosterdmarkt beleeft turbulente tijden. Het begon eind vorig jaar al met een noodkreet van de mosterdproducenten van Bourgondië, de bakermat van de bekende Dijon-mosterd, die in veel Franse supermarkten niet meer te vinden was. Producenten gaven toen aan zes keer meer te betalen voor mosterdzaden dan een jaar eerder.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?