Het Belgische beautymerk Mylène ziet het groots en pakt uit met twee grote vernieuwingen. Zo lanceerde het onlangs haar eigen webshops en zet het haar eerste stappen in de wereld van de voedingssupplementen.

Het Belgische beautymerk Mylène is al 50 jaar actief en is vooral bekend om haar homeparty’s. Dankzij externe investeringen heeft het voormalige familiebedrijf uit Heist-op-den-Berg zich de afgelopen drie jaar klaargestoomd om in de competitieve markt van cosmetica-, interieur- en onderhoudsproducten relevant te blijven. Daarom lanceerde Mylène onlangs haar eigen webshop om, naast de homeparty’s, een tweede rechtstreekse verkoopkanaal aan te bieden aan de consument. Ter herinnering, in 2015 kwam Creafund als externe partij aan boord. Samen met een nieuw management werd het bedrijf klaargestoomd voor de toekomst: een rationalisatie van verpakkingen, het herbekijken van het gamma, vernieuwing van de homeparty’s  en digitale ondersteuning van de consulenten waren de eerste stappen naar modernisering.

Nieuwe webshop

Met de lancering van de webshop verwacht het bedrijf haar consulenten en klanten nog beter van dienst te kunnen zijn: klanten die naar een homeparty gaan, kunnen hun producten nu gemakkelijker nabestellen.“Onze core business blijft mensen samenbrengen. De homeparty’s blijven dus een belangrijke steunpilaar. De keuze om nu ook in te zetten op digitaal als rechtstreeks verkoopkanaal aan de consument zal het bestaande model niet kannibaliseren maar net ondersteunen en een extra netwerk creëren”, vertelt Alain Duperray, CEO van Mylène.

Voedingssupplementen

Vanaf mei wordt bovendien een nieuwe productlijn toegevoegd aan het bestaande assortiment: Mylène Health. Het gaat daarbij voornamelijk om voedingssupplementen die worden ontwikkeld in een eigen labo en zullen helpen om de bestaande verzorgingsproducten van Mylène nog efficiënter te laten werken en kracht bij te zetten. “Denk bijvoorbeeld maar aan het tekort aan collageen, dat verantwoordelijk is voor de elasticiteit van de huid, bij het ouder worden. Samen met crèmes kunnen voedingssupplementen helpen om de aanmaak van collageen maximaal te stimuleren”, verduidelijkt het bedrijf.

Dankzij de recente overname door Vision Healthcare, een investeringsgroep gespecialiseerd in Consumer Healthcare, heeft Mylène nu nog meer expertise in deze sector achter zich en een sterke operationele partner om de volgende stappen te zetten.

 

De homeparty in een hedendaags jasje

De homeparty’s en consulenten blijven de sterke basis van Mylène, ook in de toekomst. Jaarlijks worden er 77.000 homeparty’s georganiseerd in vijf landen (België, Nederland, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk), een aantal dat nog steeds blijft groeien. Dagelijks worden er zo’n 210 party’s georganiseerd.

“De formule slaat nog steeds aan. Een belevingsmoment blijft van deze tijd maar werd eveneens onder de loep genomen en aangepast naar de wensen van de hedendaagse consument. In plaats van het volledige assortiment voor te stellen, evolueren de homeparty’s meer naar kortere ‘thema-avonden’ waarbij de focus ligt op een onderdeel van het aanbod zoals  bijvoorbeeld geur, kleur of make-up”, aldus Duperray.

800 extra Mylène-consulenten

Het beautybedrijf haalde vorig jaar een omzet van meer dan 30 miljoen euro en ook voor het komende jaar voorziet Alain Duperray een omzetgroei. Daarom is het merk op zoek naar 800 extra consulenten verspreid over heel België, Nederland en Frankrijk, die voor de producten van Mylène in hun regio homeparty’s organiseren.