Emmanuel Dabin selecteert bonen en maakt mengelingen voor bedrijven en particulieren.
Na negentien jaar lang aankoper te zijn geweest van koffie en een aantal categorieën in droge voeding voor Delhaize, is Emmanuel Dabin zich in 2015 beginnen interesseren voor de nichemarkt van de premiumkoffie. “Tijdens mijn carrière bij Delhaize ben ik begin jaren negentig verantwoordelijk geworden voor Max Havelaar, en kreeg ik een steeds grotere belangstelling voor de oorsprong van koffie en de biomarkt”, legt Emmanuel Dabin uit. “In 2015 heb ik besloten om me volledig te gaan wijden aan mijn passie, wat wil zeggen selecties van bonen en samenstellingen brengen onder mijn eigen merk: Emmanuel Dabin.”
De ondernemer specialiseerde zich eerst in de restaurantmarkt, alvorens op zoek te gaan naar een cliënteel in de bedrijfswereld. “Het gaat om kmo’s van vijftien tot verschillende honderden medewerkers, waaronder een aantal advocaten-, notaris- en architectenkantoren. Vaak betreft het mensen die hun Nespresso-machine willen ruilen voor een koffie die meer bijdraagt tot hun identiteit. Ik lever hen bijvoorbeeld elke maand, of in functie van hun behoeften. De enige manier om het verschil te maken is volgens mij door te werken aan de kwaliteit en service. Hoewel ik een ruim aanbod heb, probeer ik mijn klanten er altijd van te overtuigen om te kiezen voor bonenkoffie. Zo’n koffiemachine met bonen mag dan verschillende duizenden euro’s kosten, de kwaliteit is nu eenmaal beter. De consumptiegewoonten evolueren en er is een democratisering aan de gang van premiumkoffie.”
Ook andere start-ups, zoals Javry of OR Coffee, spelen in op die nieuwe belangstelling van het brede publiek door zich te lanceren in het branden van premiumkoffie.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?