In Nederland heeft de sectororganisatie voor de e-commerce Thuiswinkel.org een sensibiliseringscampagne gelanceerd om de pakketbezorging te verduurzamen: Bewust Bezorgd. De sector heeft zich tot doel gesteld om tegen 2025 de CO2-uitstoot van de logistieke operaties te halveren. Hiervoor is een rekenmodel ontwikkeld.

Dat rekenmodel, dat de CO2-uitstoot voor de pakketbezorging voor de consument inzichtelijk maakt, is gisteren op de Webwinkel Vakdagen in Utrecht voorgesteld. Het berekent hoeveel CO2-uitstoot het versturen van een pakketje met zich meebrengt op basis van het volume van de verzonden pakketten, het aantal kilometers, het vervoersmiddel dat gebruikt wordt, de vulgraad van de bestelwagen en de afleveroptie. Zo kunnen de e-shoppers direct inzien waar de mogelijkheden zitten om de logistieke operatie verder te verduurzamen.

Zo kan de consument bijvoorbeeld bewust worden gemaakt dat Same Day Delivery altijd milieuonvriendelijker is dan wanneer de bestelling volgens de normale levertermijn aan huis wordt gebracht. Een bezorging dezelfde dag laat de bezorgers veel minder toe om de leveringen te bundelen. Het rekenmodel is dan ook een onderdeel van de campagne Bewust Bezorgd om consumenten te laten nadenken over de milieuaspecten van hun bestellingen.

Het rekenmodel is door Thuisbezorgd ontwikkeld in samenwerking met de logistieke sector en grote retailers als bol.com, wehkamp, Coolblue en Otto en vervoerders als PostNL, DHL en Dynalogic. Vandaag al kunnen de consumenten het in een vereenvoudigde versie testen op de site bewustbezorgd.thuiswinkel.org. Nadien zullen webshops het rekenmodel in hun site kunnen integreren. De eerste zullen dat in de loop van dit jaar implementeren.