- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Zwitserse voedselreus Nestlé wil tegen 2025 zijn inkomsten uit e-commerce verdubbelen tot een kwart van zijn omzet. Dankzij e-commerce zit directe verkoop aan consumenten door voedingsbedrijven al enkele jaren in de lift.
Nestlé wil de verkoop via internet vooral stimuleren via eigen onlinekanalen, schrijft persbureau Reuters. De groep bouwt verder op het succes van de Nespresso koffiepads en de Purina-dierenvoeding, die steeds vaker rechtstreeks aan de consument worden verkocht via eigen webshops. "We zijn van plan om de onlineverkoop van ongeveer 13% in 2020 naar 25% in 2025 te brengen," zegt Bernard Meunier, hoofd strategische business units bij Nestlé, marketing en verkoop. Het bedrijf zal de investeringen in digitale marketing fors verhogen. Over de omvang van de investering is verder niets bekend, maar Nestlé beklemtoonde wel de kosten via eigen middelen en besparingen te kunnen dragen.
Vorig jaar boekte de voedingsreus een totale omzet van omgerekend 80,2 miljard euro. Tijdens de eerste negen maanden van 2021 nam het aandeel van de e-commerce in de globale omzet toe tot 14,1%, tegenover 12,8% een jaar eerder. Een van de redenen waarom grote voedingsbedrijven hun producten rechtstreeks aan consumenten proberen te verkopen, is om gegevens over winkelgewoonten te verzamelen, een reden waarom wel meer ondernemingen rechtstreeks aan consumenten verkopen. Nestlé zegt dat de investering 400 miljoen ‘first-party datapunten’ kan opleveren - informatie die rechtstreeks bij consumenten is verzameld. Via analyse van die gegevens kan het bedrijf zijn voorraadbeheer optimaliseren en gerichte acties opzetten om de verkoop te stimuleren.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?