iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
Na één van de natste zomers ooit en een moeilijk te overtreffen 2020, hoopt de ijscategorie dit jaar op betere resultaten. Al zijn er naast het weer nog andere factoren die de categorie zorgen baren.
De eerste zonnige dagen zijn een feit. Dat doet veel mensen al dromen van een zwoele zomer, vakantie en … ijsjes! Het ideale product om onszelf te verwennen of ons af te koelen op hete zomerdagen. Al is het te hopen dat de categorie het dit jaar beter doet, want vorig jaar scoorde ice cream niet al te best. Volgens jaarcijfers van Nielsen (die liepen tot eind februari) ging de ijscategorie met 11,4% achteruit in waarde, in volume was dat -11,9%. Daar zit de ‘natste zomer ooit’ voor iets tussen. “De categorie ijs is sterk afhankelijk van het weer. Vorige zomer was een zomer met bijna geen enkele warme periode, hoewel de gemiddelde temperaturen deze zomer dicht bij de norm lagen. Er werden nochtans geen warme dagen (>30°C) geregistreerd”, verklaart Carrefour. “En dan waren er natuurlijk ook de rampzalige overstromingen van midden juli 2021, waardoor het KMI de natste zomer ooit registreerde.” Een andere factor die een rol speelde was corona. “2020 was een bijzonder goed jaar voor ice cream door het mooie weer en dit werd nog uitvergroot door de impact van de coronamaatregelen: we zaten met z’n allen meer thuis door het telewerken en de reisbeperkingen waardoor de thuisconsumptie in het algemeen toenam”, legt Kathy Heungens, woordvoerster van Mars, uit. “Alleen daardoor was 2021 sowieso al een grotere challenge, maar dat biedt wel weer mooie groeiopportuniteiten voor de ijscategorie in 2022.” Tot slot voelden verschillende ijsproducenten vorig jaar ook een serieuze impact van de terugroepacties als gevolg van problemen met de stof ethyleenoxide die in sommige ingrediënten zat.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?