- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Action heeft zopas in Biblis, nabij Mannheim, een nieuw distributiecentrum geopend. Hiermee wil de Nederlandse non-food discounter zijn groei in Duitsland versnellen. De nieuwe installatie zal een groot deel van de filialen in Duitsland bevoorraden, alsook een die in Oostenrijk en een deel van Frankrijk.
Action is aan een snelle internationale expansie in Europa bezig. Volgens Sander van der Laan, de voorzitter van de Nederlandse keten, is deze de snelst groeiende non-food discounter van heel Europa. In 2015 kwamen er 141 winkels bij en vorig jaar openden maar liefst 197 nieuwe winkels hun deuren, waarvan 100 in Frankrijk en 60 in Duitsland.
De snelle groei in Frankrijk kon waargemaakt worden dankzij de opening van een distributiecentrum in Moissy nabij Parijs, het eerste buiten Nederland. Met het distributiecentrum in Biblis wil Action ook in Duitsland een tandje bijsteken. Vandaag beschikt de keten er over 150 winkels. Tegen het einde van het jaar moeten het er 180 zijn.
Een groot deel van de Duitse winkels zal nog steeds vanuit Nederland bevoorraad worden. In een eerste fase zal het nieuwe DC er een kleine 80 in het zuiden van Duitsland beleveren. Vanuit Biblis worden ook de winkels in Oostenrijk bevoorraad en een deel van het netwerk in het oosten van Frankrijk.
Het nieuwe distributiecentrum is van het XXL-type: het heeft een oppervlakte van bijna 85.000 m². Terwijl de exploitatie van de site in Frankrijk aan ID Logistics is toevertrouwd, werd in Duitsland de grote logistieke dienstverlener Fiege onder de arm genomen. Die heeft nu al aangekondigd dat er tegen eind 2018 800 medewerkers aangeworven worden. Dat zijn er 300 meer dan oorspronkelijk voorzien. Op termijn zullen ze meer dan 230.000 ‘picks’ per dag doen.
Vorig jaar groeide de omzet van Action met 34% tot 2,65 miljard euro, vooral dankzij de opening van nieuwe winkels. De organische groei was 6,9%. Ook de winst steeg fors: de EBITDA was 310 miljoen (+37%). Eind 2016 telde de keten 852 winkels in zes landen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?