Belorta
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Belorta
Coöperatieve groente- en fruitveiling BelOrta opende in Borgloon een geautomatiseerd sorteercentrum voor appels en peren. Goed voor de verwerking van 40.000 tot 60.000 ton appels en peren. Achter die automatisering zit een duidelijke toekomstvisie, zegt Laurent De Smedt, Divisiehoofd hardfruit bij BelOrta.
Van boomgaard tot winkelschap: appels en peren leggen telkens een vast traject af. Een verkorting van dat traject komt de hele keten ten goede. Het mag dus geen verwondering heten dat het nieuwe sorteercentrum in Borgloon naast de kwaliteit en het servicelevel richting klanten, ook de logistiek optimaliseert. “Appels en peren werden vroeger op meerdere plaatsen in ons land voorgesorteerd, nu gebeurt alles centraal”, legt Laurent De Smedt uit. “De schaal is nu ook voldoende groot om appels en peren op de meest performante manier te verwerken. Appels drijven op water, peren zinken. We beschikken nu over twee verschillende machines die tezelfdertijd ook de interne kwaliteit van het fruit scannen. Voor appels bestonden al dergelijke machines, voor peren is dit een primeur op deze schaal.”
BelOrta investeert 21 miljoen euro in het nieuwe sorteercentrum in Borgloon, de grootste investering ooit. De beslissing viel in 2019, maar ondanks de moeilijke tijden waarin toen moest worden gewerkt, kon in augustus 2023 het sorteercentrum officieel worden geopend. Een ‘stille opstart’ een paar maanden ervoor moest alle mogelijke kinderziektes weg kunnen werken. Tijdens een reeks opendeurdagen bleek dat telers en retailers alvast erg onder de indruk zijn. Bij de ontwikkeling van het sorteercentrum is ook rekening gehouden om alles zo duurzaam mogelijk uit te voeren. Zo is er een eigen, circulaire waterzuiveringsinstallatie voorzien, met een reservoir waaruit telers bij droog weer water kunnen halen.
De voordelen gaan dus verder dan een meer efficiënte logistiek. De investering maakt deel uit van een sterke toekomstvisie. “We hebben deze investering gedaan voor onze telers”, licht Laurent De Smedt toe. “BelOrta is een coöperatie en wij zoeken altijd naar manieren om de coöperanten te ontlasten én om de kwaliteit te verbeteren. Wat wij hier installeerden, kan nooit door één teler worden gedaan. Zoiets moet je centraal organiseren om het rendabel te maken. Meer automatisering, met dank aan robots, maakt dat minder handenarbeid nodig is voor de logistiek van al dat lekkere fruit. Dat is een troef in tijden waarin het moeilijker wordt om de juiste mensen aan te trekken. Die kunnen beter worden ingeschakeld bij de teelt zelf.”
Ook voor de retailer is dit een grote stap voorwaarts. BelOrta kan voortaan flexibel omgaan met diverse soorten verpakkingen, ook al blijft het aanbieden van hardfruit in bulk de beste oplossing. “We kunnen sneller schakelen, zodat er minder tijd verloren gaat tussen bestelling en levering en waardoor het servicelevel nog verhoogd wordt”, zegt Laurent De Smedt. “Het sorteren en verpakken, met inbegrip van het bepalen van de klasse, is computergestuurd waardoor we een nog consistentere kwaliteit kunnen aanbieden en ook nog specifieker op maat van de klant kunnen werken.”
“Ook consumenten zullen het verschil kunnen merken”, zegt Laurent De Smedt tot slot. “Doordat ze minder lang onderweg zijn en door het gebruik van de allernieuwste sorteertechnieken, wordt de kwaliteit van onze Belgische appels en peren gewoon beter. We rekenen erop dat daarmee BelOrta nog meer gezien wordt als baken van kwaliteit.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?