- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Belgische investeringsmaatschappij Cobepa koopt 30% van de aandelen van Le Pain Quotidien. De nieuwe aandeelhouder moet de internationale groeiplannen van de Belgische de restaurantketen verder ondersteunen. Dat schrijven Les Echos en De Tijd.
Le Pain Quotidien is in de laatste 25 jaar tot een waar succesverhaal uitgegroeid. De keten is ondertussen aanwezig in 21 landen en haalt de helft van haar omzet in de Verenigde Staten. Daar wil de restaurantketen nu verder uitbreiden, net als in Azië. In beide regio's samen wil Le Pain Quotidien de komende 5 jaar 150 nieuwe restaurants openen.
Daarom haalt Le Pain Quotidien een nieuwe partner aan boord: investeringsmaatschappij Cobepa. Het Belgische durfkapitaalfonds koopt voor een onbekend bedrag een derde van het bedrijf. Dat hebben CEO Vincent Herbert en Cobepa-topman Jean-Marie Laurent Josi gezegd in Les Echos en De Tijd.
Cobepa zal het management bijstaan in de internationale groeiplannen van Le Pain Quotidien met zijn expertise en internationaal netwerk. De ondermers achter Cobepa zijn dan ook niet de minsten, het gaat om onder andere de families de Spoelberch (AB InBev), Boehringer (Boehringer Ingelheim) en Cayzer (Caledonia Investments).
Le Pain Quotidien heeft wereldwijd 242 winkels, die samen goed zijn voor een jaaromzet van 355 miljoen dollar (309 miljoen euro).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?