- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
In februari tijdens het ‘Economic Expectations’-event deed marktonderzoeksbureau Nielsen al een eerste voorzichtige voorspelling over de omzet van Belgische supermarkten in 2021. Toen verwachte Nielsen een daling van 5,7%, maar dat wordt nu bijgestuurd naar een gunstigere omzetdaling van 3 tot 3,5%.
In het begin van het jaar werd gedacht dat de gezondheidscrisis minder lang zou aanslepen omdat de vaccinatiecampagne stilaan op gang kwam. Maar de vaccinaties bij de Belgische bevolking verliepen iets trager dan initieel gepland waardoor Nielsen de verwachte omzetdaling van 5,7% bij de supermarkten terugschroeft naar een goede -3%. Het marktonderzoeksbureau verwachtte dat de meerderheid van de Belgische bevolking in de zomermaanden op vakantie zou kunnen gaan naar het buitenland. Met de vaccinaties die traag op gang zijn gekomen en de verschillende maatregelen die in het buitenland van kracht zijn, wordt op reis gaan een stuk ingewikkelder. Daarom kiezen meer mensen voor een vakantie in eigen land en dat heeft gevolgen voor de Belgische supermarkten, want er zal meer worden geconsumeerd door de vakantiegangers die nu thuis vertoeven. En dat gaat een terugval van de markt tegenhouden laat Nielsen weten.
Ook de heropening van de horeca speelt een belangrijke rol in het consumptiepatroon van de gemiddelde Belg. In de maanden dat de horecazaken gesloten waren, aten Belgen verplicht meer thuis wat zorgde voor verkooprecords in de Belgische foodretail. Die thuisconsumptie valt nu een beetje terug. Al benadrukt Nielsen dat de heropening van de horeca een kleinere impact heeft op de omzetcijfers van de supermarkten dan de thuisblijvende vakantiegangers.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?