Omzet e-commerce daalde in Wallonië met 6% in eerste kwartaal
De Belgische consumenten gaven in eerste kwartaal van 2019 online net geen 3 miljard euro uit (2,95 miljard). Dat is 8% meer dan een jaar eerder. Terwijl in Vlaanderen de omzet van de e-commerce in het eerste kwartaal van dit jaar fors groeide, was er tegen de trend in een omzetdaling in Wallonië en Brussel.
Dat blijkt uit de recentste cijfers van de BeCommerce Market Monitor in samenwerking met GfK.
In Vlaanderen steeg de B2C online met maar liefst 17% tot 1,92 miljard euro. In Wallonië, daarentegen, daalde de omzet met 62 miljoen of 6% tot 1,03 miljard. Volgens GfK was de daling vooral te wijten aan de categorieën fashion (-16 miljoen of -12%), verzekeringen (-10 miljoen of -23%), telecom (-10 miljoen of -24%) en vooral de categorie ‘andere producten’ (-28 miljard of -49%).
Overigens is de omzetdaling in Wallonië/Brussel in het eerste kwartaal geen incident. De dynamiek van de online markt verzwakt er al enige tijd. Terwijl de omzet in Q1 2018 nog met een mooie 11% groeide tegenover een jaar eerder, was dat in Q2 maar 3% en Q3 2%. In het vierde kwartaal van vorig jaar was er voor het eerst sprake van een omzetdaling, toen met 3%.
Sofie Geeroms, directeur van BeCommerce, heeft geen pasklare uitleg voor deze trendbreuk. “Die intrigeert ons ook. Een mogelijk antwoord is het feit dat de toenemende concurrentie uit Nederland in Vlaanderen de ondernemingen heeft wakker geschud en dat er zo een meer dynamische markt is ontstaan. In Wallonië is de buitenlandse concurrentie minder aanwezig. Amazon.fr bespeelt de Waalse markt niet echt en het Franse Cdiscount of Coolblue hebben pas eind vorig jaar hun pijlen op Franstalig België gericht. We zijn dan ook benieuwd naar de evolutie van de omzet in het tweede kwartaal”.
Producten groeien iets meer dan diensten
Terug naar de ‘Belgische’ cijfers. De online uitgaven gingen nog steeds vooral naar diensten: er werd voor 1,68 miljard euro aan diensten verkocht (+7,4%) en voor 1,27 miljard euro aan producten (+9,1%). De verhouding tussen beide blijft ongewijzigd: 57% van de omzet ging naar de diensten en 43% naar de producten.
Net als de voorbije twee jaar wordt de top 3 van de uitgaven aangestuurd door “vliegtuigtickets en accommodatie” (niet in pakket), de tickets voor attracties en events en de pakketreizen. Bij de producten is de snelst groeiende categorie voor het derde kwartaal op rij “Health & Beauty” (+47% versus Q1 2018).
Aantal aankopen groeit fors
Een opvallende evolutie is die van het aantal aankopen, dat in België fors groeit. Maar hier is er een duidelijk verschil tussen de producten en de diensten waar te nemen. In totaal werden 27,1 miljoen online aankopen verricht. Dat is 18,1% meer dan een jaar eerder. Die groei was enkel te danken aan de producten: het aantal aankopen groeide met 25,9% tot 21.1 miljoen, terwijl het aantal aankopen van diensten met 3,0% daalde tot 6,0 miljoen.
Aangezien het totale aantal aankopen forser steeg dan de totale omzet, is de gemiddelde waarde van een online aankoop in België tegenover Q1 2018 met 8% gedaald tot 109 euro. Het is echter moeilijk op dit gebied een trend te ontwaren: de gemiddelde waarde van een aankoop per trimester varieert constant. In Q2 2018 was die bijvoorbeeld 121 euro en in Q4 2018 ‘slechts’ 95 euro.