Milcobel
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Milcobel
Zuivelcoöperatie Milcobel heeft de verkoop van dochteronderneming Ysco afgerond. Het wil zich in moeilijke marktomstandigheden toeleggen op haar kernactiviteiten.
De al eerder aangekondigde verkoop van Ysco is afgerond, maakt Milcobel bekend. Met de verkoop kan de zuivelcoöperatie zich nu helemaal richten op haar kernactiviteiten: premium zuivelingrediënten, consumentenproducten (zoals Brugge Kaas en private label kaas) en distributie. Milcobel heeft het financieel moeilijk: in 2023 leed het een nettoverlies van 11,6 miljoen euro. In april vorig jaar kondigde het aan dat het 130 banen zou schrappen, een maand later stelde het met Peter Grugeon een nieuwe CEO aan. Ook fusiepartner FrieslandCampina zit in slechte papieren. Het Nederlandse bedrijf kondigde in november de sluiting van een fabriek en het schrappen van bijna 200 banen aan. Een jaar eerder maakte het al aan dat er 1.800 jobs zouden verdwijnen. Door zich te concentreren en te fuseren, wil Milcobel zich wapenen voor de toekomst. “De opbrengsten uit de verkoop van Ysco zullen worden geïnvesteerd in het verbeteren van de productieprocessen, het optimaliseren van de infrastructuur en het vervroegd aflossen van langetermijnschulden. Hierdoor wordt directe waarde gecreëerd voor de leden-melkveehouders van Milcobel”, zegt het in een persbericht.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?