De omzet van Takeaway.com steeg afgelopen jaar met 44% tot 240 miljoen euro, goed voor maar liefst 93,9 miljoen bestellingen in 2018. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke organische groei en vier overnames. Daarnaast wist het bedrijf zijn verlies flink te verminderen.

In 2018 is de totale omzet van Takeaway.com met 44% gestegen tot 240 miljoen euro. In ons land bedroeg de omzet nog zo’n 14 miljoen euro in 2017 en is die vorig boekjaar gestegen tot 19,9 miljoen euro (+38%). In Nederland nam de omzet toe met ruim 20 miljoen tot 98,2 miljoen euro (+35%).

Daarnaast is Takeaway.com erin geslaagd het nettoverlies na taksen in 2018 te minderen tot 14 miljoen euro ten opzichte van 42 miljoen in 2017. Ook het totale operationele verlies (EBITDA) is gedaald tot 11,3 miljoen euro. Ondanks de positieve cijfers steeg de EBITDA in Nederland tot 53,2 miljoen euro.

“In 2018 kenden we een sterke organische groei en verwierven we vier bedrijven om verder te bouwen aan duurzame marktleiderschap”, verduidelijkt COO Jörg Gerbig in een persmededeling.

Aantal bestellingen stijgt met 38%

Als we verder naar het aantal bestellingen kijken zien we dat Takeaway.com een indrukwekkende groei van 38% optekende en zo maar liefst 93,9 miljoen bestellingen kon leveren vorig jaar. In België zijn dat er 5,6 miljoen, ruim 1 miljoen bestellingen meer op een jaar tijd. In Nederland groeide het aantal bestellingen met 19% tot 32,7 miljoen.

“Grootste deel groei gedreven door kanaalverschuiving”

Opvallend, ondanks het feit dat Takeaway.com al sinds 2000 bestaat, worden bestellingen nog steeds vaak geplaatst via telefoon. Al komt daar stilletjes aan verandering in. “Het grootste deel van onze groei wordt nog steeds gedreven door een kanaalverschuiving, omdat mensen overstappen van de ouderwetse manier om bestellingen via de telefoon te bestellen naar bestellingen via internet en mobiel bestellen”, zegt CEO Jitse Groen.

Erwin Vandenbosch