iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Groente- en fruitspecialist Greenyard zag zijn netto-omzet op like-for-like basis (LfL) met 7,2% stijgen tijdens de eerste negen maanden van dit boekjaar. De omzet van het derde kwartaal nam toe met 6,8% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
De stijging van 7,2% in de eerste negen maanden van dit boekjaar betekent concreet dat de 3,16 miljard euro van dezelfde periode vorig jaar gestegen zijn naar 3,38 miljard euro. De toename van het derde kwartaal (dat eindigde op 31 december 2022) is goed voor een LfL-netto-omzet van 1,11 miljard euro.
Ook de categorie verse producten deed het in de laatste drie maanden goed. De omzet steeg er met 3,9% van 841,7 miljoen tot 874,2 miljoen euro. Voor de eerste negen maanden dit jaar steeg de LfL-netto-omzet met 5,3% van 2,62 miljard euro tot 2,75 miljard euro.
De Europese vereniging Freshfel schatte voor 2022 een daling van 10% ten opzichte van 2021 voor de Europese consumptie van fruit en groente per persoon per dag. Mensen consumeren nu meer buitenshuis (post-COVID) en hun koopkracht daalt door de inflatie waardoor de druk op totale volumes, premiumproducten en bijvoorbeeld biologische voeding de lucht in schiet. Toch behoren de prijsstijgingen in de categorieën van verse groenten en fruit tot de laagste in het voedingsmiddelensegment. Greenyard groeide in het Freshsegment met 7,4% door prijsstijgingen en met -2,5 door lagere volumes – die vóór de inflatie zelfs 6,5% lager dan nu zaten. Vooral in België, Nederland en Duitsland wordt Greenyard aanzienlijk beter.
Ook Long-Freshproducten bleven het goed doen in het derde kwartaal met een LFL-netto-omzet van 199,4 miljoen tot 238,1 miljoen euro, goed voor een piekverhoging van 19,3%. De versnelde groei uit zich in de laatste negen maanden met een stijging van 16,3%, van 540,6 miljoen naar 628,7 miljoen euro. De toename van het volume kan uitgelegd worden door de prangende vraag naar betaalbare huismerkproducten voor zowel de Fresh- als Long-Freshcategorieën. Greenyard zegt zelf “een gunstige positie voor verdere groei zodra het macro-economische klimaat terug normaliseert”, in te nemen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?